Sunday 9 November 2014

Belajar Mencintai Untuk Menghargai

Semua makhluk yang hidup dalam dunia ni, khususnya yang bernama manusia memerlukan cinta. Sama ada mencintai atau dicintai atau kedua-duanya. Percaya atau tak, cinta mampu menggerakkan manusia untuk melakukan sesuatu yang dulunya nampak mustahil, menjadi satu kenyataan. Dah banyak ditulis dalam sejarah manusia dari zaman berabad lamanya betapa hebatnya KUASA CINTA. Tak kiralah cinta kepada agama, sesama manusia ataupun terhadap kebendaan.



Sebab tu adanya kata-kata 'Cinta mampu mengubah dunia'. Betulkan. Bila hati kita rasa cinta kepada sesuatu, kita akan berusaha untuk mendapatkannya. Tak pun, sedaya upaya menzahirkan rasa kecintaan kita tu dalam apa jua cara. Yang paling penting, bagaimana kita melihat rasa cinta itu boleh membuatkan kita menjadi lebih positif. POSITIF KERANA CINTA. Ada orang yang sanggup belajar jauh beribu batu kerana kecintaannya pada ilmu. Bayangkan rasa cintanya membuatkan dia menjadi manusia yang lebih bersemangat dan bermotivasi untuk mengharungi kepayahan merantau. 





Rasa kecintaan yang mendalam akan membuatkan kita membina impian terhadap kehidupan. Selagi mana kita meletakkan nilai cinta pada prinsip yang benar. 'Lakukan apa yang anda cintai, dan anda akan mencintai apa yang anda lakukan'. Tidak dapat dinafikan lagi. Hidup adalah satu perjalanan yang sangat singkat. 

Selalu orang kata, jangan dikisahkan dengan pertambahan usia anda hidup, sebaliknya adakah bertambah nilai kehidupan dalam usia. So, dengan cinta terhadap apa yang ingin kita lakukan dalam hidup akan akhirnya membuatkan kehidupan kita lebih bermakna. Belajarlah untuk mencintai. Tinggal lagi, sempatkah kita untuk memiliki kehidupan dengan apa yang kita cintakan?



0 comments: