Monday 20 February 2017

Sahabat Yang Tak Best dan Best

         Persahabatan tidak harus diukur dengan tempoh perkenalan. Walau kenal dari zaman sekolah namun sudah saling tidak bertanya khabar bertahun-tahun lamanya, aku tak rasa hubungan sebegitu layak lagi dipanggil bersahabat. 

        Yang tak best 1. Kalau tetiba ada kawan lama yang pernah baik dulu-dulu, menyapa dalam post facebook terlajak mesra takpun bagi statement, 'Ya Allah, you ke mana?", aku memang buat tak tahu. Yes, i know you but you are no longer my good friend. Ahakss!

       Apa tidaknya. Kita pula yang ditanya ke mana. Padahal selama ni kita yang paling rajin berjalan ke rumah mereka bila ada kelapangan. Kita ni bersungguhlah mewajibkan diri datang asal dijemput kenduri kendara majlis mereka. Padahal mereka, selagi kita tak contact, pedulikan kita pun tak. Selagi takde perkara yang perlu disampaikan, hilang terus mereka dari radar. Communication Zero!

        Point aku bukan nak suruh sahabat-sahabat aku datang rumah. Maksud aku, (Yang tak best 2) kalau selama kita bersahabat sebelum ini, asyik aku je yang mengambil tahu hal kahwin, bersalin, pindah rumah, tukar tempat kerja, adik abang bernikah, mak ayah sakit, tambah ahli keluarga, etc. sedang pasal aku takde pula nak kisah, aku rasa it's nor fair for me. Bodoh pun ada. Haha.. senang cakap, aku boleh sebut a-z nama ahli keluarga adik-beradik sahabat aku. Yang mana keja sana, yang ni belajar kat sini. Hal adik-adik aku pula, aku tak rasa diorang semua tahu. 

      Bila baca kisah Rasulullah s.a.w, bagaimana baginda dan para sahabat saling menyokong dalam setiap perkara, aku baru faham. Apa yang Rasulullah s.a.w sendiri lakukan atas kapasiti sebagai seorang sahabat, maka sahabat Rasulullah s.a.w yang lain pun akan buat. Rasulullah s.a.w. ziarah sahabat, sahabat pun menziarahi Rasulullah. 

   Adat bersahabat samalah macam orang bercinta. Tak jadi kalau hanya bertepuk sebelah pihak. Reciprocal. Saling memberi dan menerima. Dalam persahabatan pun istilah berkorban itu ada. Korban masa, tenaga, harta benda untuk kekal bersaudara. Sebab tu, prinsip aku sekarang senang je. Kalau ada ketikanya, aku ter-menyepikan diri, siapa yang cari aku semula sahaja yang aku layankan. Senang. Baru kita tahu siapa yang sebenarnya yang ambil berat ke mana kita. Lesser is better in friendship. 

     Yang tak best 3. Sahabat yang selalu menjadikan alasan 'sibuk' atau takde mase setiap kali dihubungi, pada aku hanyalah terjemahan untuk mengatakan yang diri aku ini sebenarnya, 'you are not important'. Aku tak mengharapkan apapun balasan atas setiap kebaikan. Cuma, apabila ada sahabat-sahabat baik yang langsung tidak memberi ruang untuk mereka cakna pasal aku, so why bother? Semua orang sibuk dengan hal masing-masing, kan. Tapi sejauh mana kita menghargai serta membuktikan persahabatan itu adalah lebih utama. 

    Yang best, pada aku sahabat bermakna, seseorang yang sentiasa berusaha untuk mengambil tahu perkhabaran sahabatnya yang lain dengan niat yang baik. Who cares about each other. Sungguhpun tak berada depan mata, tapi ada inisiatif untuk sekali sekala bertanya khabar melalui whatsapp ke atau tag nama kita di facebook untuk berkongsi sesuatu perkara bersama. 

      Yang tak best 4. Kalau diorang kata, tetap ingat aku dalam hati. Aku pun serupa. Dalam hati jelah nama-nama dikau ku semadikan. Haha..

     Cara orang perempuan bersahabat dengan cara orang lelaki adalah berbeza. Orang lelaki tak menjadi hal bersahabat dengan teman-teman yang dah akrab dari zaman sekolah. Walau status berubah daripada single kepada bapa anak tiga, tetap mantain bersahabat dengan orang yang sama sampai tua. 

     Sebaliknya orang perempuan Melayu di Malaysia, kebanyakkannya status mengubah siapa dia dan siapa sahabatnya. Aku rasalah. Ahakss! Mungkin sebab subject matter kehidupan dah tak sama. Takpun, masa berkawan zaman sekolah dulu semuanya tengah happy-happy, yang seronok-seronok je. Sekarang dah fokus melayan suami dan anak-anak tercinta. Tapi perlu ke sampai lupa sahabat? Entah. Nasib baik tak semua kawan aku macam tu.

        Apapun, dalam kehidupan aku kini, persahabatan yang bermakna ialah dengan insan-insan yang aku bersama sejak mula mengenali dunia bekerja. Sebabnya dalam menempuhi alam pekerjaan yang mencabar, mereka sentiasa di sisi, banyak berkongsi dan sama merasai kepahitan, kesedihan, kepayahan, kegembiraan, kebahagiaan, yang menjadikan ikatan persahabatan antara satu sama lain bertambah erat. Terima kasih sahabat. I owe you guys dunia akhirat!

"Sahabat yang best ialah sahabat yang menerima kita seadanya tanpa prasangka, sanggup memberikan masanya buat kita dan menjaga nama baik kita walau dia di belakang kita. Inilah kunci yang mengukuhkan kepercayaan dan membina kesetiaan dalam persahabatan buat selamanya."



0 comments: