Thursday 23 February 2017

Oh, Tidak! Demam Campak Kali Kedua!

       Siapa kata demam campak hanya kena sekali seumur hidup? Aku boleh buktikan kenyataan tersebut salah sama sekali. Sebab aku kena dua kali. Aku cuba juga mencari beberapa pandangan pakar perubatan berkaitan hal ini. Salah satunya yang aku kongsikan ini adalah daripada blog Dr. Zubaidi, Demam campak boleh berulang

       Kali pertama aku menghidap demam campak sewaktu berusia 3 tahun. Berbeza dengan serangan yang pertama, untuk kali kedua ini, aku dapat merasai dan menyedari sendiri simptom-simptom jangkitan demam campak (memandangkan umur dah tua). Dah makcik-makcik. Dulu budak-budak. Tak ingat apa-apa, kan. 

       Walaupun sengsara like a nightmare, tapi best sebab aku menikmati pengalaman sebenar mendapat demam campak. Sekarang aku dah boleh kata, ‘aku tahulah, sebab aku dah kena. Nanti jadi macam tu..macam ni..’ Haha.. Haruslah diingatkan, jangkitan demam campak dewasa adalah lebih teruk dan serius berbanding demam campak kanak-kanak umur kurang setahun.

       Cuma, cabarannya sebab aku kena masa minggu kedua tengah syok raya. Gelembung-gelembung air saiz sederhana atau ruam-ruam (blisters) tu  banyak pula tumbuh di muka. Boleh kata keseluruhan muka aku temasuklah di bahagian kening hingga pangkal telinga. 

       Sesungguhnya, parut demam campak pada orang dewasa tak semudah menghilangkan parut demam campak budak-budak. Cobaan.

Kronologi Demam Campak

Sebelum

1. Aku dikelilingi hampir seminggu oleh anak-anak saudara aku (yang telah pun dijangkiti demam campak) kerana diorang dikuarantinkan di rumah aku.  Dikelilingi bermaksud, aku lepak makan dengan diorang, duduk sama-sama tengok tv dan sebagainya. Padahal aku dah pakai topeng penutup hidung dan mulut.

Virus demam campak (varicella) disebarkan melalui udara seperti batuk atau bersin.

2. Lebih kurang dua minggu selepas itu, aku perasan adakalanya pandangan aku tiba-tiba kabur. Aku tak boleh nampak tarikh pada kalendar (jenis yang standard ada lumba kuda) dalam jarak yang dekat. Aku fikir aku rabun. Ni tanda-tanda penuaan ke? Bisik hati aku. Aku dah sedih.

Tempoh jangkitan boleh berlaku dalam tempoh 10-21 hari.

3. Kemudian, aku mula terasa pening (berat kepala) dan lemah badan. Suhu badan meningkat. Aku demam. Aku cuti kerja sehari (Hari Rabu) sebab memang dah tak larat. Dua hari seterusnya (Khamis & Jumaat) aku kerja seperti biasa pasal aku ingat demam dah sembuh walau masih pening kepala dan pandangan semakin kurang jelas.

Simptom demam campak; Demam tinggi, batuk, selesema dan sakit tekak, mata berair dan sensitif kepada cahaya, sakit otot

4. Aku tiba-tiba terjaga di awal pagi hari Isnin minggu seterusnya. Badan rasa rimas dan miang. Ketika tangan aku menggaru ke bahagian pinggang, dah terasa timbul ruam-ruam berair dalam 4-5 biji. Aku ingat ruam biasa. Aku pecahkan pasal memang aku suka picit ruam. Aku sambung tidur. Bangun semula nak solat subuh, Ya Allah..banyaknya ruam kat badan! Sah,aku demam campak!!!

Ruam akan kekal selama 4 – 7 hari. Jangan sesekali picit ruam. Semasa ruam timbul, suhu badan biasanya sangat tinggi. Demam campak boleh menjangkiti orang lain dalam masa seminggu sebelum timbul ruam sehingga 4 hari selepasnya.

Semasa

1. Aku terlantar 2 minggu atas katil. Tak larat nak bangun langsung. Tak berselera makan. Berat aku susut 3 kilogram. Minggu kedua aku minum air kelapa tiga hari, sekali sehari. Kata orang, air kelapa berupaya mengeluarkan semua bisa ruam-ruam campak sehingga habis. Tapi aku tak nampak sangat pun perubahan yang signifikan. Mungkin sebab sepatutnya air kelapa ni harus diminum di awal-awal jangkitan.

2. Aku tetap membasahkan diri dengan mandi air campuran sodabikarbonat sehari sekali. Pantang larang orang tua, tak boleh mandi masa kena demam campak. Tapi aku tak boleh tak mandi pasal nak solat rasa tak bersih. Jadi, aku research. Petuanya mandi sebaldi air dan ditambah 2 sudu teh soda bikarbonat boleh mengurangkan kegatalan. Ia tak merubah pun warna air. Tapi bila mandi kulit rasa licin sedikit macam mandi dengan minyak. Dan hasilnya memang tak gatal.

3. Bekas ruam demam campak tidak serasi dengan apa jua krim yang berasaskan minyak. Setelah aku pastikan tiada lagi tumbuh ruam baru, aku mulakan operasi menghilangkan parut. Rupanya, tak sesuai guna virgin coconut oil atau gel gamat. Memang semakin hitam parut. Aku cuba letak bedak sejuk, tapi aku pulak yang tak selesa bila kulit muka rasa tegang.

4. Aku berusaha mengamalkan segala pantang-larang lain seperti  mengelakkan makan kicap, terkena air hujan, berada berhampiran dapur ketika orang menggoreng dan tak makan telur.

Selepas

1. Setelah sembuh daripada demam, tinggal lagi kena gigih hilangkan parut. Selain daripada menggunakan produk Mary Kay, aku juga cuba ikut petua lama dengan membasuh muka dengan jus lemon. Hiris nipis lemon, sapukan jusnya terus ke muka. Kulit muka setiap orang berbeza. Jangan banyak sangat nanti pedih. Muka aku ok je walau aku tonyoh hirisan lemon tu. Aku buat 3 minggu tapi kesannya tak begitu ketara.

2. Selepas jus lemon, aku cuba pula cuci muka dengan sodabikarbonat. Habislah 2-3 botol saiz sederhana sodabikarbonat yang orang buat bahan kek tu. Pun aku tak berpuas hati dengan hasilnya.

3. Kemudian aku mencuba petua menggunakan kulit kayu manis. Melalui pembacaan daripada pelbagai blog, aku rumuskan hanya kulit kayu manis yang halus selamat untuk digunakan. Jangan guna serbuk. Aku kikis kulit kayu manis pada batu pengasah mak aku (zaman ni dah susah nak jumpa) dengan sedikit air dan sapu ke muka dua kali sehari. Keberkesanannya tidak dinafikan lagi. Memanglah pedih tapi puas hati. Dalam 3 minggu, parut demam campak semakin menipis dan hilang.

4. Empat bulan tempoh yang aku ambil untuk betul-betul mendapatkan wajah yang lebih meyakinkan tanpa parut hitam. Lekuk-lekuk di kening dan pipi tu dapatlah nak aku pulih seperti asal. Seolah rekahan di bulan. Buat kenangan. Haha...


       Aku tak dapat bayangkan keadaan aku kalau aku masih bekerja di pejabat saat aku mengalami semua ni. Bagaimana aku nak berhadapan dengan client dan supplier? Pakai purdahlah jawabnya. Ahakks!! 

       Nasihat aku, jangan senang hati bila dah kena demam campak kali pertama. Kerana tak mustahil anda juga boleh merasainya lagi buat kali kedua. Na'uzubillah.

1 comments:

suka kongsi said...

Note:
SAKIT URAT SARAF, LENGUH2 BADAN&
• Jus herba ini boleh mengurangkan sakit2 urat saraf tidak kira usia
• mengurangkan Lenguh2 tumit kaki, tapak kaki, & sukar berjalan akibat kerosakan saraf
• mengurangkan Lenguh2 seluruh badan kerana sakit tua & akibat kerja berat

SUMBER KALSIUM
• Menambah kalsium pada tulang
• Menguatkan semula tulang

KENCING MANIS
• Pesakit kencing manis makin bertambah dlm masyarakat kita.

• Ia blh dihidapi oleh individu tanpa peringkat usia.
• Paling menyedih kan penyakit kencing manis ini boleh merebak ke organ lain iaitu buah pinggang yg blh membawa kerosakan.

•Maka jus herba mampu mengawal dan mencegah kerosakan buah pinggang yang berpunca dari pada penyakit kencing manis kerana risiko kencing manis akan ke buah pinggang akhir nya…memang patut mencegah dari kerosakan buah pinggang
• Amat elok diambil bagi pesakit kencing manis yg bertujuan menjaga buah pinggang.

• Digalakkan mengambil jus herba ini bagi pencegahan serta rawatan awal.

info- Ia bukan lah jus herba yang memanaskan badan anda malah badan anda akan rasa selesa dan tidak panas badan.
-Untuk mendapatkan info lebih lg tentang jus herba ini,sila hubungi en zuhairi. Penerangan akan diberikan setelah anda memaklumkan penyakit yang anda hadapi.maka jus2 herba yg sesuai akn disyorkan.

Order: CALL,WhatsApp @
Encik Mohd Zuhairi -
017468 7570

#sharepadayangmemerlukan