Saturday 4 February 2017

Aku Lost! Berhenti Kerja Kerajaan

           Ya Allah..terima kasih untuk sebuah kehidupan yang membahagiakan. Aku lost bukan sebab aku berhenti kerja kerajaan, tapi sebab aku kerja kerajaanlah aku lost. Siapalah yang memulakan doktrin hidup jadi senang dengan kerja kerajaan? Senang berhutang. Ahaks! Orang ingat aku berhenti sebab aku dah banyak duit. Padahal duit dalam simpanan bank semua dah habis. Sumpah tak tipu. Macam mana nak banyak duit. Aku jadi penjawat awam yang tulus ikhlas tak sampai 6 tahun. Haha.. aku kerja outstation jauh-jauh pun kadang aku tak claim tau. Tambah nak bayar hutang PTPTN, sewa bulanan kereta, loan Bank Rakyat, etc.

            Apapun aku memang teramat tak tahan. Suffer gila nak bangun bersiap ke tempat kerja. Asal tayar kereta melintasi garisan pintu masuk bangunan pejabat, aku dah rasa nak muntah hijau. Tapi aku tak pernah menjadikan ia alasan untuk aku datang lewat atau melengah-lengahkan tugasan. Aku masih waras untuk sedaya upaya memastikan gaji yang aku terima adalah gaji yang halal dan berkat. Tetap bagaimanapun aku rasa serba tak kena sebab kenapa kehidupan kerjaya aku tak tenang dan gembira seperti yang diimpikan?

            Dipendekkan cerita, hampir setahun aku berdoa, istikharah dan meneliti kisah-kisah pengalaman hidup orang lain yang berhenti makan gaji. Akhirnya aku menemui kekuatan. Pedulilah pasal kelembapan ekonomi, isu pengambilan pekerja dibekukanlah, persaingan dengan orang yang dah sedia menganggur, itu dan ini. Rezeki Allah yang tentukan. Kenapa nak risau? Janji aku usaha mengikut syariat seperti yang Rasulullah ajarkan. Insha Allah, aku ok. Allah Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. Bulan November 2015 aku menghantar notis resign.

            Aku berhenti tanpa back up plan. Hakikatnya, ya hidup aku tak senang macam dulu (pernah takde sesen pun dalam wallet) tapi aku langsung tak menyesal. Langsung TIDAK! Yang aku ralat sebab aku lambat buat keputusan untuk pilih jalan ni. Haha.. ‘ala kulli hal, perancangan Allah lah yang Maha Sempurna. I Love My Life! Best! Best! Best! Alhamdulillah.

     Aku percaya, dapat berhenti daripada menghambakan diri dek mengharapkan gaji bulan-bulan pun adalah rezeki buat diri aku. Bukan semua orang punya peluang macam aku ni, kan. Aku sebenarnya yakin 100%. Dalam keadaan dasar/pelaksanaan kerja dan kepelbagaian spesis manusia yang entah apa-apa sekarang ni, di mana-mana jelah sekalipun pun, andaikata diberi pilihan yang sama pada semua orang yang ada dalam sektor makan gaji, sure majoriti angkat kaki.

            Kalau aku tersilap, bermakna akulah yang tak bernasib baik tercampak dalam environment kerja yang tak membantu aku to be a better Muslimah. Aku bukan tak suka kerja bawah orang atau bersistem. Prinsip aku bila bekerja is simple:

1. Aku memang jenis orang gila kerja. Sampai tak makan pun, tak de hal. Aku memang tak minat nak mengulor-ngulor (atau jadi ular-ular pemangsa yang menelan makhluk lemah tanpa belas ihsan. Metafora ok. Ahaks!), apatah lagi duk kat pantry berjam-jam. Walau aku gila kerja, tapi bila kerja menjadikan aku gila, aku surrender.

2. Dengan tahap pemikiran aku yang masih belum mahir dalam hukum-hakam agama, aku berpegang, semakin tinggi gaji yang kita dapat, sepatutnya semakin bertambahlah amalan ibadah kita. Betul apa. Dah kalau kita mahukan sesuatu dengan seseorang, bukan ke kita sanggup utamakan atau menurut apa yang orang tu suruh? 

Samalah juga kita dengan Allah. Kita minta rezeki daripada Dia kan. Sepatutnya lagi banyak Allah bagi (memakbulkan permintaan), lagi bersungguhlah kita buat apa yang diperintahkan. Tapi realitinya, makin naik gaji, makin kita terpaksa menjaga prestasi. (Kaki kipas punyalah ramai). Yang bos suruh tula jugak kita pulun buat sampai kita sendiri lewat solat. SKT punya pasal. Tu tak kira lagi masa masuk mesyuarat. Dari mula lepas Zohor hingga hujung Asar mesyuarat baru tamat (ada kut tak sempat solat Zohor) Ahhh..malas aku nak layankan. Haha...

3. Aku kerja for fun. Sebab kerja adalah kehidupan aku. Bukan fun yang orang kata kerja kerajaan boleh relaks, datang punch card pastu pergi mengeteh sampai dah nak waktu makan tengah hari,  duduk bergosip sambil-sambil menghadap facebook, selepas rehat solat Jumaat dah tak masuk pejabat, siap ada orang sempat mengarang buku bagai. 

Sorry, that’s not me. Fun maksud aku, bila kita dapat menikmati kepuasan bekerja sepenuhnya kerana Allah dan kita tahu kerja yang kita lakukan bukan sahaja memberikan kebaikan kepada kepada diri sendiri (as a human) tetapi juga kepada orang lain. Sayangnya, selepas beberapa tahun bekerja, aku tak rasa ada nilai-nilai tu. Lebih tepat, aku tak sesuai dengan bidang kerja yang aku lakukan. So, untuk apa aku teruskan.

4. Aku tak berminat nak kejar status bos atau dapat APC. Kalau orang kata, politik pejabat it’s normal, pada aku mana dalilnya. Tu semua kata-kata orang yang merebut dunia. Aku takde masalah jadi orang bawahan asalkan aku happy dan ikhlas dengan apa yang aku lakukan. Tapi, kalau aku terpaksa bertahan dengan situasi tekanan kerja (yang mengganggu ketenteraman hidup) untuk bertahun-tahun lagi semata-mata nak menanti ditawarkan kenaikan pangkat, aku tak akan buat. 

Apa jadi sekiranya dalam menunggu tiba-tiba aku mati? Oh, tidak! Ruginya hidup aku selama ini. Aku mati dalam kesengsaraan. Dah la tak cukup amalan, termasuk pula dalam golongan orang-orang yang meletakkan dunia di hadapan. So, instead of hold on, aku move on. Aku yakin rahmat Allah ada di mana-mana. I’m deserve to have a better life.

            Aku belum lagi kerja 10 tahun, tapi aku dah dapat migrain, panic attack (sakit dada yang menyucuk-nyucuk secara mendadak), tekanan emosi, kitaran menstruasi aku terganggu, kerap demam dan insomnia. Bila aku sakit-sakit macam ni, do other people care? Nope. Bukan aku nak orang kesian, tapi dalam dunia pekerjaan, orang tak akan peduli kalau kita sakit kerana kerja. Siapa suruh kau tak pandai handle tekanan? Walhal orang tak tahu apa yang kita hadapi. Berbaloikah?. You need to help yourself.

        Biarpun kehidupan aku bermula tahun ini berubah hampir 360°, aku sangat bersyukur. Lantaklah orang kata aku bodoh atau gila, aku rela. Gaji ribu-ribu jadi separuh ribu. Dulu selang tiga minggu sekali, shopping baju & tudung baru, langsung sekarang sudah berbulan-bulan tak ke kedai pakaian. Kalau sekali sekala melepak, merasalah makan di restoran berhawa dingin. Tapi kali ini, nak makan kat luar pun kena fikir lima enam kali. Sebelum ini pakai bil, dah terpaksa pula guna prepaid. Haha.. Tapi aku dah tak kisah semua tu. Sebab aku rasa tenang menikmati kehidupan yang aku mahukan seperti yang aku lalui hari ini.
          
         Aku takdelah hidup mewah mana pun dalam kehidupan beberapa tahun lepas. Cuma walaupun selesa, apabila terlalu banyak perkara dan PRINSIP yang terpaksa dikorbankan kerana bergantung kepada makan gaji bulanan. Aku sanggup lepaskan dan bermula semula merangkak dari alif ke ba ke ta. Sekurang-kurangnya aku dapat reset arah pergantungan hidup aku. Aku tak hidup ‘bertuhankan’ kerajaan. Bekerja sendiri membuatkan aku benar-benar membulatkan tawakkal pada rezeki ketentuan Allah S.W.T dan redha.

         Aku seolah-olah diberi peluang kedua untuk membina semula kehidupan. Kurang dua bulan berehat-rehat di rumah, aku mendapat kerja. Apa yang aku usahakan sekarang adalah sesuatu yang membuatkan hidup aku bermatlamat dan aku tahu apa yang aku buat. Walau kadang takde duit, tapi tak pernah sekali pun aku sampai tahap kena ikat perut. Kasih sayang Allah S.W.T akan sentiasa mengurniakan rezeki dalam cara yang kita tak jangka. 

     Kali ini aku akan manfaatkan setiap saat sebaik mungkin, merencana kehidupan dengan perkara-perkara kebaikan yang membuatkan hidup aku lebih bermakna dalam aku menikmati kebahagian juga ketenangan. Aku tenang biarpun dalam kepenatan. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar segala rintihan dan keinginan hambaNya yang sabar. Aku tenang untuk lebih menghampirkan diri kepada Tuhan pemilik alam. Bukankah itu tujuan asal kita diciptakan?


          I was lost in darkness. But I’m grateful for that to make me now found the lights. Aku tak kaya, tapi aku bahagia!. Subhanallah.


250 comments:

«Oldest   ‹Older   1 – 200 of 250   Newer›   Newest»
Anonymous said...

Assalamualaikum wrt. Terima kasih atas entry ini :) I'm hoping I could do the same, tinggalkan kegilaan rutin dan keterlibatan dalam politik pejabat yang membawa kepada kerugian masa dan tenaga serta membazir akal yang diberi Tuhan, dan yang lebih penting - dapat mencari erti hidup yang sepatutnya..

Anonymous said...

Assalamualaikum w.b.t...

Nak tanya..apa prosedur dia ye kalau nk berhenti kerja government ni?

Darleena Yusof said...

Assalamualaikum wbt,
🔊🔊🔊Ada tak di antara sahabat2 sy ni atau sesiapa la yg berminat utk bekerja di Korea?

✔Gaji lumayan +OT lg lumayan
✔Makan free
✔Penginapan free
✔Pekerjaan dlm sektor perladangan dan
Perkilangan.
✔3bulan sekali balik cuti selama sebulan

Whatsapp sy untuk details.
www.wasap.my/+60182331800

Darleena Yusof said...

Assalamualaikum wbt,
🔊🔊🔊Ada tak di antara sahabat2 sy ni atau sesiapa la yg berminat utk bekerja di Korea?

✔Gaji lumayan +OT lg lumayan
✔Makan free
✔Penginapan free
✔Pekerjaan dlm sektor perladangan dan
Perkilangan.
✔3bulan sekali balik cuti selama sebulan

Whatsapp sy untuk details.
www.wasap.my/+60182331800

Anonymous said...

saya pun baru resign 24hrs..setelah hampir 6tahun dalam dilema utk resign,mmg dh tak leh nk move on dgn kerja...bukan kerja yg xsesuai tetapi persekitran kerja dan pengurusan atasan yang buat terlampau tidak happy...

ambil borang di pejabat untuk letak jawatan..isi dan hantar ke bahagian kewangan,hantar sebulan notis tak perlu bayar denda,kalau notis 24jam kena bayar denda sebulan gaji

Unknown said...

Saya baru 3 tahun bekerja dalam sektor kerajaan , tapi dah rasa "penat" dgn persekitaran tuu macam dah 10 tahun kerja. Kerja stress , org sekeliling pun bikin stress. Allahu Allah. Semoga saya pun dapat kekuatan macam awak utk bina masa depan lebih baik.

CikPuanEndah said...

Subhanallah...
Seperti dpt jwpn lepas baca entry ni... tq sis!!!

My husband selalu hint2 bile u Nk resign?(die tak Penah halang keputusan Saya).. Sebb die nampak Saya mcm takde Jiwa dh dgn kerjaya Saya skrg... dh 6thn dlm sector gov...
Last month anak Saya sakit, Saya cuti dan skrg cuti separuh gaji....
Sepanjang cuti ni alhamdulillah, semakin dekat Saya pd yg maha pencipta, jiwa kian tenang... masih dlm istikharah, doakan Saya dpt jwpn!!!

Anonymous said...

saya dah bekerja hampir 3 tahun dengan kerajaan, terasa penatnya dengan persekitaran kerja, tekanan teramat, saya dah jadi bukan diri saya sendiri since keja seperti hipokrit ni. sekarang hanya ikut flow dan berdoa je semoga diberi kekuatan sedikit lagi untuk buat keputusan yang terbaik.

Anonymous said...

hye boleh tak share cara nak berhenti gov..mcm mne dgn hutang2 yg kita dah buat masa keje gov?

Nur merdeka said...

Sama la sis,sy pn baru kerja xsmpai 3 tahun dlm gov. Dah rasa xde passion,rasa mcm xde fungsi, rasa membazir masa je tp sbb gaji ok bertahan dulu smpai ada plan lain

Anonymous said...

Saya sebenarnya menyesal masuk kerja kerajaan. Saya hilang seniority dan segala experience, knowledge yang saya ada sepanjang lebih sedekad bersama corporate sector dulu terasa rugi disia-siakan. Memanglah kerja di private sector tu penat, tapi penat dia berbaloi dan bersebab. As of now I am actively looking for opportunities in the corporate sector.

Unknown said...

Terima kasih atas nukilan ini. Benar saya turut rasa terseksa. Dari segi mental kerana org sekeliling. Berebutkan nama pangkat dan APC. Dengki sana sini. Penat bergantung pada gaji. Hidup stress pergi kerja balik kerja. Bila kerja da buat habis baik tk culas tapi masih dibenci. Penat dengan semua ni. Saya akan cuba pikirkan jalan utk keluar dari belenggu stress ini. Doakan saya berjaya.

Anonymous said...

Rasa terpanggil nk meluah kat sini. Aku da keje hmpir 4tahun. Gaji pun xseberapa. Ada ijazah tp aku masuk keje guna spm, yela gred 41 skrg kalau bole nk ade experience 25tahun bekerja hahaha. Ya allah tuhan saja yg tahu mcmna org2 atas tekan org bwhn. Aku hanya respect dorg hanya sbb umur bukan sbb pangkat. Menindas tnpa usul periksa. Mengangkat yg hanya pandai kipas tuk dpt APC. Aku kerja pun xpernah duduk melepak sesaje kecuali aku xsdp bdn atau gastrict aku tetiba2 dtg. AKu xnmpk mana kebebasan aku sebagai manusia normal utk ke tandas dan tunaikan solat apabila org tuduh aku sengaja mencari alasan utk 'hilang' sampai nama aku kena panggil tuk kene ceramah dgn bos kat pejabat. Dan suami aku juga sudah mulai naik berang apabila setiap kali aku memohon cuti rehat aku perlu mencari pengganti utk replace tmpt aku bekerja pd haritu. Walaupun da cri pengganti, cuti aku tetap kene tolak dan aku perlu byr pulak pengganti tu sehari rm50 atau lebih(ikut demand org yg nk ganti tu). Jd skrg aku xyakin lagi nk berhenti atau terus bertahan jd hamba abdi mcmni. Aku xde masalah nk makan gaji asalkan environment tak bias mcmni.

NoeyakiChiyo Alexie said...

hai salam.. bila dpt baca entry nie,mcm memahami keadaan aku skrg ini. aku pn msh dlm istikharah utk brenti kje gov..aku dh btugas sbg jab.bju uniform ni dlm 7thn. tp spjg thn ni aku dh cuti tnpa gaji sbb nk jga anak. even ank aku bru sorg,tp aku keberatan utk hntr anak ke pengasuh sbb dh fobia dgn kes2 skrg nie.lgpun dgn kshtn aku x menentu ssh nk dpt mc jer.suami aku pn xpnh membantah dgn kputusan aku.dan dia lbh suka aku buat kja drmh n jg anak..dlm masa yg sama aku ni suka bniaga,x kisah lah bniaga online or bniaga directly..aku mmg dh kosong utk msuk kja blik january ni xde semangat n jiwa aku xde dah utk kje gomen. boleh lah sis bantu mcmne utk resgn immediately?

Anonymous said...

Assalamualaikum. Sekadar berkongsi kepada yang bertanya macamana nak resign dari gov.

Boleh google Pekeliling Perkhidmatan Bil 1 Tahun 2015.

Sebenarnya sangat simple je. Isikan Lampiran C dan boleh je emel menggunakan emel rasmi kepada Ketua Jabatan dan cc kepada Ketua Perkhidmatan, samada notis 30 hari atau 24jam. Kalau 24jam maknanya kena bayar gaji sebulan pada jabatan baru boleh disahkan meletak jawatan. Kalau notis 30 hari maknanya tak perlu bayar apa-apa. Malah kalau berubah fikiran, masih boleh tarik balik lagi. Tetapi pastikan segala hutang piutang dengan kerajaan dijelaskan terlebih dahulu, terutama pinjaman perumahan sebab bila letak jawatan, faedah akan dinaikkan secara automatik (6% atau 7% kalau tak silap. Lagi mahal dari pinjaman bank!).

Saya keje gov dah 13 tahun. Dah lama nak resign, dan akhirnya menemui kekuatan pada 18.12.2017 untuk hantar notis 30 hari. Sekarang menghitung hari sambil menjalankan tugas seperti biasa. Apapun terima kasih atas posting yang sangat bermanfaat ini.

Unknown said...

Assalam semua, saya pun sama juga, mungkin minggu dpn nk submit resign letter...rasanya xtahan dgn bebanan kerja yang semakin melampau...transfer pindah kan org sesuka hati...pengarah lak jenis xboleh bawa bincang..klu xsetuju anggap memberontak...
kerja dsh 8 tahun...APC pun dah pernah dpt...cuti selalu bring forward sbb mmg jarang nk ambil cuti...tpi rasanya dah xtahan...sbb skrg kerja part time sendiri pun gaji 3 kali 2 kali ganda lgi byk dri kerja kjaan...tpi...terpaksa kerja lepas office hours kdang2 sampai pukul 11 12 malam atau 1 2 pagi...hari2 cuti hujung minggu...rasanya...sudah cukup waktunya lah...dgn jabtan yang sibuk nk kejar KPI KPI KPI...sana E sini E konon zaman moden online smeua...tpi kerja semakin menambah actually...gaji? sama je mcm tu...naik tiap2 tahun pun RM50+..hmm...entah lah.....semoga hati kuat utk submit minggu dpn..

lebih baij sya fokus part time sya utk kerja 8 ke 5 ptg...lepas pukuk 5 dan hari2 cuti..sya boleh luangkan masa dgn keluarga isteri sya..

Anonymous said...

Tq sis....lps bace entry ni...sy pn nk brhnti kerja...stress dgn pengurusan dan sekeliling yg x bnyk mmbantu...ni ade kes...walaupun sy x bersalah....persekitaran dh sampai khabar angin....cerita yg disampaikan xtau betul atau salah..sbb diorg akan dengar satu pihak je....jd sy dh x boleh move on dlm persekitaran mcm tu....pengurusan pn x backup....pen kanan pn diam bila urusan pengurusan diutarakan...nak x nak semue sy yg tanggung....lepastu pen kanan ade sekutu...jadi pembahagian tugas memang berat sebelah....9 thn kerje....bertahan...stress...bila kerja dgn gov...kerja mkin bertambah yg pelik2....mmg buat mcm hamba....mmg kl masa dpn bersama gov..tp rezeki bkn trletak pd tgn gov....

Anonymous said...

Sy juga ex gov servant..i'm happy woth my life now..
Alhamdulillah 3 thn berlalu ��

Anonymous said...

Sy yg kerja setahun pun mcm rasa nak resign. Rugi nya masuk government. Takde job satisfaction. kaki bodek ramai. Boss atas2 tu tahu mengarah je. Workload byk. Buat kerja mcm hamba tp skt rendah jugak. Hahah

Anonymous said...

Saya pula dalam fikiran ada terfikir untuk berhenti kerja gov. Sy baru kerja setahun tapi rasa da tak sanggup. Pengurusan yg tak boleh bertimbang rasa. Tak bg pindah. Tapi yg taknak pindah kena dipindahkan.
Dulu kerja dalam private sector, kerja banyak tapi happy. Sekarang kerja sikit tp tak happy. tambah lagi pjj dengan husband.

Unknown said...

tq sis sbb entry ni,sy dh fikir nk berhenti setahun yg lalu tp sy masih lg berfkir,dgn persekitaran kerja yg xbest,kite g kerja pon rase mcm arghh!!stresss!!sy dh berkhidmat 6 thun nk
masok 7thun,APC mmg xdpt la sbb ikot giliran biase la kalo tmpt besar bile la nk dpt..tp ade je yg kaki kipas dpt 2 kali mencaras org lain hihihi..so xksh semua tu,masalab nya aq ade hutang dgn ptptn dan personal loan..bile pk balek kalo aq resign bile la aq nk byr hutang tu?tp bile aq ckp nk berhenti hati tenang jer..setenang2..aq masih beristikarah..bile berhenti mesti fmly akan mrh aq..

Unknown said...

Insyaallah dlm proses nak berhenti.. hutang bank hampir 4k.yg pelik semakin gov servant ni makin byk hutang buat.. tp bila cuti separuh gaji 3 bulaN ni ase lapang je.. semakin dekat dgn Allah dan environment. Mohon semua doakan sy

Anonymous said...

kalau da sampai sini tu rasanya da tfikir nak bhenti kerja la tu. aku kerja da 7 tahun. kos sara hidup yg tinggi ni yg buat aku nk berhenti kerja. bukan sbb aku xde duit. tp kos sara hidup kt sini terlalu tinggi. rasa mcm kerja ni kerja utk bayar setiap hari sehingga hujung bulan. isnin jumaat dtg kerja. jam 5 balik rumah then tido smpai pagi.ulang benda sama. sabtu ahad tido sampai rasa mcm baru jer sabtu dah masuk isnin. panic attack,migrain,rasa nak mengamuk,insomnia semua ada.

CitieeComei said...

Assalamualaikum....
24/1/2018 - hari ni saya menghantar surat perletakan jawatan sebagai penjawat awam dengan notis 30 hari. Allahuakhbar..berdebar2 tetapi rasa luruh segala beban selama ni... saya telah berkhidmat selama 10 tahun dalam kerjaya ini dan ini keputusan terbesar yang saya buat dalam hidup. alhamdulillah suami merestui.. dan hari ini saya terjumpa post puan mengenai perkara ini.. sebelum ni pernah cari tapi tak jumpa... jadi saya baca pekeliling saja. alhamdulillah sedikit sebanyak apa yang puan kongsikan mmg ada persamaan. dan saya doakan moga Allah permudahkan laluan saya selepas ini.. demi mengejar impian hidup sebagai seorang manusia.
saya juga doakan kawan2 semua tabah dalam apa jua ujian... kejarlah impian kerana hidup hanya sementara dan sangat pendek.. ikut kata hati dan buat keputusan sewajarnya... banyakkan berdoa. InsyaAllah.

Jika ingin berkongsi atau perlukan bantuan nasihat, boleh emel citieecomei@gmail.com.

Ezzatul said...

Selalu fikir nk resign dgn beban kerja..xde masa ngn family..anak2 cm dh terabai je..bila fikir2 blk..takut hutang yg ade spe nk byr..ptptn,angkasa...mmmm

Anonymous said...

Assalamualaikum..saya seorang guru SK yg baru posting x sampai setahun dan belum sah jawatan..sy ada loan personal dgn bank rakyat dan loan kereta dgn bank Islam..jika saya mahu berhenti,adakah sy akan dikenakan denda oleh JPA kerana belum habis tempoh kontrak? Dan boleh x suggest langkah seterusnya?

Anonymous said...

hi assalamualaikum dh lama cri entri camni.br hr ni jumpa.niat nk bhenti dh lama.sjak 2012 lagi.ikutkan dh 10 thn sy dlm gov.tp xde kpuasan dlm tugasan sy.rs mcm ada xkena.pnah suarakan niat sy nk bhenti kje pd suami, tp suami larang sbb byk keistimewaan klu kje gov ni.suami kje private cmpany.....sjk anak stat sek darjah 1 thn ni, sy kcian tgk dia trabai.anak sy drjah 1 sek ptg.belah pagi sy akan htr dia transit dulu.bl msuk clas kdaan dia mcm mak yg xreti nk siapkan anak ke sekolah.dgn rambut mngerbang.blk pon sama.smpai pnah teacher clas dai mngingatkan sy supaya ikat rmbut anak @ ptong..sy fkir if sy xkje, sy blh mlakukan perkara tu.mmastikan diorg dihtr mngaji dll.intipatinya skg, spt koemn2 diatas jugaklah saya rs hilang jiwa bkerja dgn gov.psekitaran yg pnuh dgn hpokrit.lakonan.bermuka2 dll.mngumpat..apa patut sy buat supaya suami sy fhm ? dan siapa yg pnah bt loan pribadi, mcmana cara kalian mnguruskannya ? sbb tu antara punca juga suami tak benarkan sy resign,(

Anonymous said...

hai..terima kasih atas cerita yang memberi inspirasi...saya pon sekarang berada dalam situasi sepertimana yang sis pernah lalui...saya juga mengharapkan saya ada keberanian seperti sis..doakan juga saya memnpunyai kekuatan tersebut.

Anonymous said...

Salam..saya sebenarnya dah buat surat berhenti kerja,tapi tak hantar pada bos lagi. Bukan ape saya memang dah tak tahan kerja gov ni sebab tekanan dari pihak atasan,walaupun dah 13 tahun kerja. Memandangkan saya ada beli rumah baru 4 tahun dan hutang bank personal loan tu yang buat hasrat tuk berhenti tu terbantut sekejap...hihihi..sekarang nak cari kekuatan dan cari sumber yang boleh cover hutang2 tu nanti ( kesian kat en suami ).Cadang nak buat bisnes makanan. Doakan saya dapat kekuatan dan berjaya ye..wasalam..

Anonymous said...

Terima kasih kerana berkongsi pengalaman dan memberi inspirati kpd saya.

Unknown said...

Salam sis. Sy mengalami keadaan mcm sis. Akan masok april. Susah giler cri pengasuh plus mcm2 yang berlaku. Ctg pun susah bena nak ambik. Konon sy ambik ctg merupakan dosa yang tak terampun buat bos.

Balqish Jazz said...

Salam. Terima kasih info ini.
Kena notice sebulan laa ye. Kalau tak dipotong sebulan gaji. Baik. Terima kasih sangat2.
Memang nak keluar daripada kancah yang menderitakan ni.

Unknown said...

betul....sy pn ada mslh pribadi yg melibatkan ancaman kselamtan...sy bkja sbg unit beuniform..malangnya sy cma mntk utk brtukar tmpt kja shj tp sehingga hari ini msih tiada tndakan dr pihak atasan..sehingga sy trpksa mngmbil cuti tanpa gaji dsbbkn sy rsau tntang kselmatan utk ke tmpt kje.tgh plan utk brhnti kja.akan kna apa2 penalti ke klau brhnti kje dlm tempoh tgh cuti tanpa gaji.hrap cik dpt bri guideline.trima ksih.

Unknown said...

betul....sy pn ada mslh pribadi yg melibatkan ancaman kselamtan...sy bkja sbg unit beuniform..malangnya sy cma mntk utk brtukar tmpt kja shj tp sehingga hari ini msih tiada tndakan dr pihak atasan..sehingga sy trpksa mngmbil cuti tanpa gaji dsbbkn sy rsau tntang kselmatan utk ke tmpt kje.tgh plan utk brhnti kja.akan kna apa2 penalti ke klau brhnti kje dlm tempoh tgh cuti tanpa gaji.hrap cik dpt bri guideline.trima ksih.

Anonymous said...

Ya Rabb.. Sama la dengan saya kak.. saya berhenti kerja kerajaan lagi sebulan nak setahun.. saya bayar pulak lagi untuk letak jawatan lebih cepat sebab saya amatlah tak tahan.. Saya tak reti berpolitik di ofis ni.. saya lebih suka buat hal saya sendiri.. Ramai orang kiri dan kanan menggangu emosi saya.. perli.. mengendap.. bergosip.. saya cuba untuk kuat menghadapi semua ujian ni.. tapi akhirnya saya kecundang juga apabila aib saya diketahui orang dan saya segera berhenti sebelum apa-apa tersebar dan terpalit arang di muka.. saya depressi selama setahun lebih.. takut nak keluar rumah.. rasa tak mampu langsung nak keluar rumah.. kadang-kadang saya rasa salah saya sendiri sebab saya memang tak guna, lembik.. tak bersyukur dengan segala nikmat Allah beri selama ni.. tapi sekarang hidup saya masih lagi kucar kacir.. saya planning nak sambung study degree tp tpaksa juga la cari kerja part time sbb byk sgt komitmen hutang nak bayar.... sbb sy sungguh la buntu dgn keadaan ekonomi skrang mmg susah nak cari kerja meskipun kerja biasa cashier sebagai nya.. Ya Allah, moga dipermudahkan.. :'(

Anonymous said...

nak tanya, sis dulu amik skim pencen ke kwsp? sy nak resign jugak tp dah terambil skim pencen

A Basir said...

Salam..tuan bt bisnes p.time dlm bidang ap tu?

A Basir said...

http://www.erabaru.com.my/2018/03/23/pendedahan-budaya-jijik-korporat-oleh-bekas-ketua-pegawai-operasi-menjadi-tular-dan-membuka-mata-masyarakat/

Iris said...

Assalammualaikum semua..saya br genap 1 thn resign dlm bdn beruniform ni dengan 1 bln notis..11 thn dah saya berkhidmat..31/4/2017 tarikh perletakan jawatan saya..saya nekad disebabkan kekangan masa bekerja kesian anak2..keadaan di tempat kerja,masalah pengasuh dan mcm2 lg saya dah cuba bersabar selama 11 thn lastly saya tarik dr juga..skang saya bisnes di rumah shj dan tak perlu nak pikir2 psl kerja lg..saya harap kehidupan saya selepas ini lebih berjaya dan happy..

Unknown said...

Kenapa ya , saya juga alami masalah yang sama . hilang passion dalam kerja dalam sektor awam ..

Anonymous said...

saya kerja dah 8 tahun 3 bulan. sekarang kat borneo. depressed juga sebab mohon bertukar tak dapat2..

tak pernah dapat APC sedangkan saya buat kerja ikut semua prosedur..belum ada rezeki kot..

tapi tak tahan tengok politik dalam pejabat..sapa yang kaki kipas/ekon, kerja pun kadang2 tunggang langgang dan kerja tak sampai 3 tahun dah dapat APC..huh..

aktiviti rutin mostly dlm pejabat ni adalah bergosip di pantri dari jam 8 pagi sampai 10-11 pagi..lepas tu keluar cari makan atau ambik anak sekolah..lepas tu pukul 3/4 petang sampai pejabat..seronok betul tengok..


lagi satu tak ada kebebasan bersuara..menyebabkan ke-kreatifan nak improve sesuatu sangat mustahil. Bila ada meeting, semuanya adalah arahan, tiada perbincangan..semua kena ikut jer. kalau membantah dengan idea lain, terus dicop pembangkang..huh

memang saya pun berniat nak berhenti..rasa sangat rugi kerja gomen ni. takde banyak benefits pun. ramai yang nak kerja gomen untuk buat loan jer..itu yang kualiti kerja kurang.

doakan saya pun kuat untuk membuat keputusan terbesar dalam kerjaya saya.

terima kasih.

Anonymous said...

Saya pun tension gila kerja gov ni. Dah berhenti Dec 2017. Sekarang tengah study course lain tukar bidang kerja. Doakan untuk saya.

Unknown said...

assalamualaikum..aku pun xtau knpa aku ble msuk dlm blog ne, mgkin sbb hati sdh tdetik utk resign dr kerja krajaan hehe tp hutang xtau bgaimna mau langsaikan.. hdup bsama dgn org2 hpokrit,pengipas,pemerintah, riak,takbur.. krja gov ni kena riak spya org tau kta bt kerja..group whatsapp tmpt utk mbuka aib,mrh,puji,smua dlm group..mohon cuti ko kena bgtau dr a hingga z ko pnya alasan..aq dr zmn bujang smpi da ada anak rsa tkongkong kerja krajaan.. doakan aku smoga kuat mcm anda2 smua..blm ishtiqarah,msh dlm keadaan stress dn mgeluh ktika ini. ALLAHU

Anonymous said...

Assalamualaikum.. Sama macam saya.. Dalam duk cari contoh surat berhenti kerja kerajaan.. Saya jumpa blog ni.. Ape yang saya rasa skrg as a government staff 100% sama dgn tuan blog ni..saya bru cukup setahun kerja.. Saya da pernah kerja swasta, saya da pernah bisnes dan saya pernah menganggur lama. Bila dpt kerja kerajaan.. Saya xpernah terfikir tuk duk relax or whatsoever la.. Cume saya nk job security.. Tp bila jadi staf gomen..indah khabar dr rupa. Too much politik ofis.. Membawang sini sana. Bos yang macam firaun.. Tiada kompromi dan tidak boleh bawa berbincang. Staf bawahan ditindas.. N i said to my self.. Enough.. Dont be a fool.. Mcm tuan blog cakap.. I deserve a better life.. Saya skng tgh mengarang surat berhenti kerja.. I alredy did my big decision..tq tuan blog becos of ur post.. I made up my mind.. Tiada keraguan lagi.. Bleh ke aku survive lepas ni.. Bergantung harapla pada Allah.. N now.. I alredy setup my own bisnes.. N i want to give my full commitment to my husband n son.. Doakan bisnes saya berjalan lancar.. Aminn.. 1 month notis perletakan jawatan start this 20 julai 2018.. Dont hold on.. Move on.. Saya harap anda sume berani melangkah ke hadapan..its a big risk.. But trust me.. When u made up ur decision..rasa macam batu kat atas kepala ni da hilang..thanks again tuan blog..

SenPhai90 said...

Assalamualaikum dah lama cari blog ni semula.Bgini la perasaan sy skg yg telah menjawat sebagai penjawat awam selama hampir 5 tahun,Beban kerja yg dirasa semakin lama semakin berat dari tahun ke tahun.Xpernah sy sangka kesan stress d tempat kerja memberi impak yg negatif kepada diri sy sndiri,perasaan kosong dan mengeluh stiap hari dirasai.Saya berubah menjadi seorang yang tidak minat dengan apa2 aktiviti dan slalu rasa kosong,cepat marah.Bukan sy xbsyukur dengan apa yg telah sy kerja hari ni tetapi persekitaran tempat kerja yang agak memberi aura yg negatif pada diri sndiri membuatkan sy rsa muak sangat2 muak dengan pihak atasan yang sgt xmembantu.Sy cuba meminta pindah tempat kerja malangnya sdh brp kali mohon asyik dukacita jak.Ya Allah sungguh hati ini sgt lemah dn xkuat..semoga diberi kekuatan untuk membuat keputusan dan dimurahkan rezeki utk dapat pekerjaan lain..Aamiin Ya Rabbal Alamin

Unknown said...

Dulu kerja apa sis..saya pon dlm plan nk berhenti kerja..tp tula..hurmm

Anonymous said...

Sy pun da plan nk resign ..Hari2 motivasi dri utk teruskan ..Tp hari demi hari ..Makin fed up. .Im tired ..Terlalu penat dgn bebanan kerja.. Bosan ..pelbagai peranan n keja. .Pihak atasan cuma cari slh n tuding jari ja. .Rmai di klgn senior yg stres smp mngidap penyakit kronik. .Wlapun xda back up plan.. Tp inner peace tu lg ptg. .Hurmmm

Unknown said...

Ha...part time apa.share ckit..

Anonymous said...

Assalammualaikum semua. Dah lame cari blog yg macam ni alhmdulillah jmpe. Sye jugak salah seorg pekerja govt seperti kalian semua. Mungkin jalan cerita kite sama. Tekanan di tempat kerja. Sye start keje dari 2015 hingga kini. Mulanya seronok sebab status kerja kerajaan. Famly pon bangga. Hidup mula nye terurus. Namun lepas setahun bermulalah tekanan. Persekitaran tempat kerja. Bayangkan kerja ngan lelaki semua. Langsung xde teamwork. Padahal kerja xde lah susah mane. Xde perasaan nak kerja ikhlas. Semua main2. Tapi bila bercakap mengalahkan imam kat masjid. Bos pula anggap pekerja macam kawan2. Lagilah kerja x jalan sbb boss baik, xkesah kalau xbuat kerja asalkan ade org yg siapkan. Ak dari niat ikhlas nak buat kerja langsung x ikhlas sbb benda ni. Pagi2 mesti merungut sbb xnak g keje. Tgk muka2 dorunk ni tambah stress. Dah lame nak cari keje lain tapi bila fikirkan benefit kerajaan ak hold dlu. Makin lame hold makin tambah stress bila ko sorang je beriya2 buat keje tapi yg lain semua dtg sbb attendance je. Prestasi langsung xde. Kat sini ak caye bila kite bersuara ckap xpuas hati, bersedia lah utk dipulau, dibahan semua. Ak jujur ckap tawar hati. Ak lansung x bergaul dengan dorunk. Lantak lah nak ckap ape. Asalkan ak xnak terikut dengan perangai dorunk. Hari2 ak doa semoga Allah buka kan hati ak utk keluar dari tempat ni cari keje baru. Sbb dalam sehari, masa kite akan bnyak di tempat keje. Sbb tu kalau boleh cari keje yg kite enjoy, ske dan seronok. Ak akan pastikan 1 hari nnti ak akan submit surat resign. Doakan ak semua. Terima kasih

Unknown said...

Betul ape yg sis katakan tu..kena teruskan langkah dan terus pandang hadapan..rezeki milik Allah..diala yg akan melebarkan rezeki setiap mahluk yg dikehendaki..yg penting kena rajin dan ada plan yg baik.think positive..insyaallah ada rezeki yg terbentang luas buat kita dan family..

Amyra Aimi said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Assalammualaikum.. saya seorang penjawat awam di kemeterian kesihatan malaysia..saya pon stress dgn keje gov...rasa nk berhenti je ni

Unknown said...

Wsalam.. saya muhammad naeim bin saat bekerja di kkm sebagai ppk.. saya pon tak tahan dengan kerja kerajaan yg memeningkan dan ntah apa2 ntah

Unknown said...

Ada jalan keluarnya in shaa Allah

Unknown said...

Assalamualaikum. Sis. Sy pun stress sgt. Dh 2 tahun lebih sy kerja jbtn sy skrg. SySstress sgt sbb cover kerja org. Boss berat sebelah. Semua nk ot tp tanak penat. Jd kerja kita yg cover.kwn2 cuti syscover. Sy nk cuti. Takde org nk cover. Sy kena buli. Kena kutuk. Kena fitnah.sy dh tak tahan.hari2 nangis. Nk dtg kerja pun rasa tak seronok.kenapa persekitaran krja krjaan mcm ni ek?

Unknown said...

Hi

Anonymous said...

Ramai juga rupanya yg nak berenti kerja kerajaan..bila baca2 komen mcm ada yg terkena dgn saya pula. Saya dh hampir 12 tahu kerja. Setahun dua lagi nk dpt KUP 32 dh. Buat masa sekarang masih bertahan..bosan dgn persekitaran kerja..terutamanya rakan sekerja dan bos..byk kaki ampu dalam dept saya..APCmmg haram bagi kat org yg sama jer tiap2 tahun..hari ni ada sorg kawan kerja yg juga berenti join corporate private. Best ya kalo berani dot buat keputusan mcm kawan saya tu.. Stressnya kerja sama dalam setiap 3 tahun akan ada staff yg berenti kerja pergi private..mungkin sbb income dpt lebih dkt provate dan tidak ada lagi oncall..bila 2 dpt buat keputusan mcm diorg ni

Anonymous said...

2011, Sy pun dh resign gov after 5yrs kerja. Sbb tak suka persekitaran kerja sama mcm yg komen kat ats2 ni. Sblum berhenti, sy mmg keluarkn semua duit kwsp (sbb pilih skim pencen), sy keluarkn spy boleh buat back up kalau xde pendapatan nnt. And sy mmg dh buat loan max. So bile benti keja, hati mmg senang tp bila dh 1thn ke atas, tak mampu nk byr loan, credit card, kereta etc.. sbbnya pndptan biz pun xberapa bnyk mcm gaji dlu. Tp sy tak pernah menyesal berhenti kerja kerajaan. Sy plan balik hidup & perancangan kewangan, pegi jmpa akpk reschedule loan n alhamdulillah hidup ok smpai skrg, tak mewah, belanja cukup2 shj tapi takpernah xde duit lgsg, ade je rezeki Allah bg. Alhamdulillah. Dh 7thn dah benti keja, skg ni buat kerja mcm2, tutor, cikgu tuisyen, jual online, alhamdulillah syukur dgn apa yg ade.

nur aida said...

as salam,,saya pun dh hantar surat perletakan jawatan yg akn berkuatkuasa 1.9.2018 sehingga 30.09.2018..sy hrap kptusan ni btol..cuma sy pening bila kita perlu ke bank untuk urusn byran kereta sedangkan sblum ni byran kereta dibuat melalui potongan gaji..ade yg sudi membantu x??

Hajell said...

Sis, tlg saya. Saya pn nk resign jgk tp masih dln dilema. Hrp sis sudi bantu saya. Byk benda saya nk tanya sis. Tq sis.

Unknown said...

assalammualaikum.. alhamdulillah, sy jumpe blog ni yg memberi 1 semangat luar biasa utk sy meneruskan hasrat berhenti kerja. sy terlampau stress smpai terbawak2 emosi neg ni ke rmh.. sy jd murung, pemarah. kat opis ade kaki kipas bos. hal yg kecik boleh jd besar. skt utk tahun ni dia nk letak bawah 40... sy nk penah buat surat tukar, bos x bg alasan xde sp nk ganti. sehinggalah kejadian minggu lepas. org hq dtg buat lawatan. kehadiran diorg sy jd penyambut tetamu. kemudian, sy teruskan buat keje ÅŸndiri dok di meja sendiri. kawan2 ade juge yg dok di meja n ade juge yg sedang menghidang makanan utk tetamu. rupa2nye ade kaki mengampu bos kata sy x tlg langsung hidang makanan n yg paling sedih diorg ckp sy tgh relax2 dok di pantri tgh makan.. allahhu, padahal sy x buat pun begitu.. sy tgh wat keje. bos plak terus maki sy tanpa usul periksa. terjerit2 dlm bilik dia marah kat sy.. sy teramat malu ms tu. sy x de kesempatan utk backup diri sendiri. sy da frust. sy kol suami ms tu.. pk nk benti. suami mulanye nk pi ngadap jumpe bos. tp dia x pi jumpe sbb takut kes jd panjang. jd suami pun setuju klu sy nk benti klu da tekanan smpai gini. doakan sy ye smua supaya kuat lps ni. bulan ni br nk usahakan berniaga satay..

Unknown said...

sp2 yg sudi nk syer masalah yg sm or nk bersahabat, bolehla wassap 019-9303449 (qadija). sbb sy x tau prosedur nk berhenti bagaimana

Unknown said...

Saya pun otw ni. Ingin kembali pd pekerjaan yg lama.yg penting Otak x pening badan x sakit. Rezeki Allah tu ada di mana mana

Unknown said...

Wau kita pun ppk jgk. Bulan 10 nk resign. Nk balik keje lama bawak lori. Gaji pun sedap kerja pun senang berbaloi dgn gaji

Ezzatul said...

Nur aida,surat perletakan jawatan kite taip sendiri or ade borang tuk letak jawatan? Rasa dah x mampu dh nk btahan..kerja 10hari cuti sehari..bila reqst cuti 2hari dberi sehari..Bila ank xsihat,suami xsihat nk EL..Ya Allah,berfikir 15kali nk bagitau org atasan..nanti kene kecam ...

Unknown said...

saya pun sama..keje dlm sektor gov dh 4 tahun..bila ade peluang kedua yg Allah berikan yg lebih baik,elok angkat kaki berhenti kerja kerajaan ni...ingatkan semua sikap kakitangan sesama sendiri macam professional n matang...tp tidak rupanya..skop keje diorng kite jg yg buat..diorng bnyk lepas tgn...lari2 dr skop tugas sendiri..kerja hakiki saya jarang mereka nak bantu...tu la buat saya makan hati...banyak2 berdoa kpd Allah semoga mereka sedar dengan cara diorng cari makan...utk ank bini..n berikan saya peluang kdua yang yang lebih baik dari yang sekarang ni..

Anonymous said...

saya turut merasakan apa yang kalian rasakan.

niat dah lama. tp parent suruh hold kata kerja kerajaan ni susah nak dapat dan sebagainya.

jauh dalam hati ni.. kita dh xda minat dan passion dengan kerjaya ni.

Lady Mia said...

KABAR BAIK!!!

Nama saya Aris Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu untuk Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran dimuka, tetapi mereka adalah orang-orang iseng, karena mereka kemudian akan meminta untuk pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, sehingga hati-hati dari mereka penipuan Perusahaan Pinjaman.

Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan digunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Cynthia, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dan tingkat bunga hanya 2%.

Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya diterapkan, telah dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan menghubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan oleh kasih karunia Allah ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda menuruti perintahnya.

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan bercerita tentang Ibu Cynthia, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Cynthia, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email-nya: arissetymin@gmail.com sekarang, semua akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke rekening mereka bulanan.

Sebuah kata yang cukup untuk bijaksana.

Eidlyn Misk said...

Assalamualaikum semuanya,

Merujuk kepada semua Komen diatas, banyak Persamaannya walaupun berlainan kementerian..

Rata-rata kita merasakan pengalaman yang lebih kepada menyakitkan hati,tersiksa,penderaan emosi,ketidakadilan pertimbangan, pilih kasih, kronisme,malah seperti teraniaya pun ada..

Cukup!
Saya tidak buta,
Oleh itu sy tidak akan membutakan Mata sy untuk bertahan..

Saya tidak pekak untuk membiarkan orang memekik sy, memaki sy, mengumpat sy, menghina sy.

Saya tidak bisu untuk membiarkan orang mencaci sy, menyalahkan sy, memfitnah sy..

Kini saya sedar..
Anak adalah amanah sy bukan pengasuh..
Kerana anak adalah saham akhirat sy..
Profession utama sy adalah surihati dirumah kerana disaat ini anak sy dahagakan kasih sayang ibu Dan ayah bukannya dpd pengasuh..
Pahala berganda-ganda dirumah..
Samada sedar atau tidak sedar..

Kembali kepada prinsip,
"Kembali pada Allah"
petikan lagu nasyid Raihan

Kerana,
Rezeki, jodoh,ajal sudah ditentukan semenjak kita dalam perut ibu..
kita yang memilihnya..
Dan sy tidak takut memilih berhenti kerja untuk memulakan kehidupan baru yang hidup dengan kebergantungan kepada Allah Bukan kerajaan.

Semoga Allah permudahkan urusan sy.

Unknown said...

Boleh jelaskn tentang hutang tu tuan? Macam mana nak srlesaikan jika pinjaman peribadi?

Anonymous said...

Salam, saya pun dh tak tahan kerja kerajaan. Org atas asyik dok tekan2, tau nk ade je. Bila xde atau xdpt sediakan mula lah marah2. Padahal mmg dh xde. Org atas nk juga. Tau mintak je. Aku rasa tak syok bekerja. Dlu syok dpt kerja kerajaan. Skrg ni rasa hilang minat. Harap sy ade peluang utk berhenti dan jalan keluar.

Anonymous said...

sy juga spt sis...sgt stress dan dh x tahan..berada di jwtn ini menjadikn sy bkn spt diri sy sbnrnya...dh lama fikirkan nk berenti..dh beberapa kali istiharah..kali ni nekad in shaa Allah...yakin rezeki Allah tu luas..doakan Allah permudahkan urusan sy

Unknown said...

Salam. Ada tak sesiapa tahu pasal loan. Maknanya klu kita nak resign , loan yg kita pernah amik tu mcm mn. Kena byr balik lump sum lps tu baru blh resign ke? Dlm kekeliruan

Anonymous said...

ASsalamualaikum saudara saudaraku semua. harap kita dapat bertabah dalam tahun yg penuh mencabar ni. sy nk share cerita saya. saya kerja kerajaan dah 9 tahun. kepuasan keja memg takdak. padahai sy keja dlm bidang agama tu. saya xleh mention nama jabatan sebab nanti akan dikecam. unit agama pon sama sahaja politik ofis semua cukup. sailang mensailang sesama kawan. cantas mencantas supaya disayangi bos. lepas tuh pengambilan pon mcm slow je tiap-tiap tahun. saya ad diploma tapi bila apply takpernahnya panggil interview. tpi saya buat strategi baru sya sambung belajar degree tpi dlm bidang lain. mudah2an dapatla kerja swasta dn sebgainya. orang kata kerja kerajaan ni dpt pencen. ya! memg dapat pencen tpi nk mengharungi kehidupan kearah pencen memg menyeksakan. sy bultkan nekad klu xdpt jugak kerja swasta atau kerja lain sy akn berhenti pada umo 40 tahun . dengar kata pekeliling kata berkhidmat selama 10 tahun dan berumur 40 tahun dh boleh berhenti. doakan saya yer kawn2 semua

Unknown said...

Assalamualaikum...

Bagus entry sharing ini. Saya juga sedang berkira2 untuk resign setelah hampir 21 tahun di dalam kerajaan. Allahuakbar mmg rasa mengejar dunia betul. Environment tempat baru yang saya bertukar setelah bertukar ke home town setahun ini juga lagi memberikan tekanan. Semua mak nenek kerja kena buat tapi upahnya? Sangat tidak adil kan kerja untuk 3-4 kita mesti kena buat kerana patuh kepada arahan majikan. Walhal ada kerja2 itu bukan di dalam hakiki senarai tugas kita pun, tetapi siapa kita nak menentang? Jiwa xtenang, pernah kena sakit dada...sikit hari berterusan mcm ini tentunya dapat penyakit kronik yang lain pula. Majikan kesah? WHYBOARDER jawapan mereka. Doakan saya, semoga istiharah dan mendapat petunjuk atas niat saya untuk meletakkan jawatan dalam kerajaan dan hidup dengan cara sendiri...Maha Suci Allah rezki ada dimana2...

Unknown said...

Pm emel sis untuk pertanyaan pngalamn sis

Unknown said...

Sebiji cite awk sma dgn saya.nikmat bahagia dan tenang saya dh mulai rsa sejak 2bln berenti kje ni cuma nikmat senang tu xdpt nk rsa lg.duit dlm tgn xada.apa yg asben bg tu je yg saya mkn minum.lbh dr tu x.pepun jiwa,hati,perasaan,akal fikiran jd lbh tenang.

Unknown said...

Blh bekje tp cri matlamat sebnr apa tujuan utk bekeje.kena ada nawaitu.begitu juga kalau nk berenti kje kena ada matlamat utk apa aku berenti kje.pepun istikharah dulu

Unknown said...

hye... sy waktu nk berenti last year, bg notis sebulan je..pastu amik cuti sebulan tu.. klu hutang bank, sy carry on je byr, cuma xde potongan angkasa je, direct bayar bank

Anonymous said...

Salam. Loan tetap kena bayar. Angkasa mungkin tak cari awak dalam masa tempoh 2-3 bulan. Tp lepas tu, angkasa akan call sbb tnykan status kita. Then, baru bank akan call untuk monthly payment. Kalau ada byk cash, better byr lump sum��. Lega hidup tanpa hutang.

Anonymous said...

Saya juga dah resign guru hampir 5 tahun. Saya kerja guru lama dlm 4 tahun dan sah jawatan. Sebelum saya resign, saya try cari kerja lecturing kat private college. Alhamdulillah dapat. Lepas tu terus bagi resign letter 30 hari. So, saya masih kerja makan gaji tp dgn work load yg sgt ringan dan job skop yg jelas. Alhamdulillah berhenti gov adalah 1 keputusan yg tak pernah saya kesalkan. Malah saya takkan pernah rs nak patah balik.
Mungkin sis boleh try apply mana2 kerja lain sementara masih muda dan bersemangat. Hidup kena positif dan yakin. InsyaAllah ada jalannya.
Jgn hati2 terbelenggu dgn stress kerja sampai terabai diri sendiri. Semoga istiqomah dan di beri kekuatan. InsyaAllah.

Unknown said...

Saya dapat kerja gov. 3 dis 2018 lapor diri, di JKR KL. Saya ada minta rayuan berkhidmat d negeri sdiri tapi tidak diterima. Gaji gov 2x rendah dari kerja swasta dan berjauh dgn kluarga... boleh bagi pandagan sb hati 50/50 ?

Unknown said...

Saya mau minta pandagan tuan/puan.. 3/12/2018 saya lapor dri d JKr KL gred JA29. Impian saya memang mau bekerja gov sb security. Skrg saya kerja private company tetapi gaji 2x ganda dr gaji gov. Skrg masalah saya 1. Hutang semasa mau sama gaji gov dan belum duit sewa rmh d kL dan makan ? 2. Saya juga mau tgal job lama sb suda zon selesa ?. 3. Suda buat rayuan minta posting d Sabah sb x mau bjuan dgn family tp tidak dapat.. mohon tuan/puan bagi pandagan adakah saya msk gov atau tdk ????

Unknown said...

I really really admire penulis..memang betul apa yang diceritakaNnya.. I wish i could be like her..She is very brave women...Semoga Tuhan berikan aku kekuatan untuk keluar dari kemelut ini..tinggalkan segala nya.. Aku tak nak bekerja bertuankan kerajaan lagi..aku nak bina hidup baru..walaupun tak kaya tp aku bahgia..i really need a new invironment ..i want to be happh in life n beware of fake people..

Fast Loan Finance said...


Do you need Personal Loan?
Business Cash Loan?
Unsecured Loan
Fast and Simple Loan?
Quick Application Process?
Approvals within 24-72 Hours?
No Hidden Fees Loan?
Funding in less than 1 Week?
Get unsecured working capital?
Contact Us At :oceancashcapital@gmail.com
Phone number :+1-6474-864-724 (Whatsapp Only)

LOAN SERVICES AVAILABLE INCLUDE:
================================
*Commercial Loans.
*Personal Loans.
*Business Loans.
*Investments Loans.
*Development Loans.
*Acquisition Loans .
*Construction loans.
*Credit Card Clearance Loan
*Debt Consolidation Loan
*Business Loans And many More:

LOAN APPLICATION FORM:
=================
Full Name:................
Loan Amount Needed:.
Purpose of loan:.......
Loan Duration:..
Gender:.............
Marital status:....
Location:..........
Home Address:..
City:............
Country:......
Phone:..........
Mobile / Cell:....
Occupation:......
Monthly Income:....

Contact Us At oceancashcapital@gmail.com
Phone number :+1-6474-864-724 (Whatsapp Only)

Kookie said...

Assalamualaikum, maaf bertanya.. bagaimana dengan ibu bapa saudari? Adakah mereka berasa kecewa apabila saudari membuat keputusan untuk berhenti kerja kerajaan? Setahu saya orang tua begitu mengidamkan anak-anak bekerja di sektor kerajaan atas alasan pencen di hari tua.. sekadar bertanya, tq.

ADYPRO - smart shop online said...

better not join govermt klo hutang sms pun dh sma gji yg do offer
.xbest pun kje goverment,betul ni,xtipu pun

Azmir said...

Assalamualaikum..wbt.. ketika sy membaca setiap entry komen2 ini.. rata2 nya menyampaikan meluahkan menceritakan segala APA yg terpendam dlm Diri bekerja sebagai penjawat awam..
Anda..anda Dan juga anda yg sedang membaca bait-bait tulisan ini agar menjadi satu pengajaran Dan nasihat yg BAKAL menerobos ruang2 fikiran seiring runut bunyi lagu kegemaran masing2..
Andailah Ada org diluar Sana yg mahukan kerja kerajaan ini, masing2 bertubi-tubi mengisi borang SPA,dgn Sijil berjela2 ditambah Sijil kokurikulum yg kononnya pd zaman sekolah hebat bermain Bola sampai mewakili negeri padahal takde pon cuma Saja nk penuhi ruang kosong borang online Tu..

Rasa2 la saudara Dan saudari cikgu Dan cikgi mana agaknye letak kemampuan Dan kemahiran tinggi.? Adakah dihargai? Di santuni? Digarapkan dgn pengalaman kerja Dari sektor swasta sebelum terjun ke gawang kerajaan? Agak difikirkan adakah Kita ni layak berada dlm kerajaan atau hanya mematahkan sendi kreativiti yg sememangnye Dulu die terer..

Letakkan ditempatkan yg betul ' bak kata org kg saya ' put your right place in your right way.. kenapa Aku kerja kerajaan sedangkan Aku pandai itu and ini.. bohong Dan nafikan Diri anda diletak ditempatkan yg Salah ke Dalam jalan yg Salah.. sepatutnya Diri sendiri memilih Diri sendiri yg psiko..

Buat keputusan Salah sebenarnya betul.. buat keputusan yg betul rasanye Salah.. jangan curangi ilmu Dan kemahiran sendiri yg sepatutnya dilakukan Dari dlu.. masok kerja kerajaan sebab keje glamour..konon2 gaji nyer besar.. keje bagus dapat APC.. KEje hampas dapat hampas kelapa.. kering layu, tiada Santan lagi nk dibuat cendol..perumpaannya..

Saya dah bertugas 12 tahun dlm gov sector.. saya pencen awal amik 10tahun jer ..nanti umor 55 keluar la pencen . Jadi kalau nk berenti pon cukupkan 10tahun service.. relax dlu jgn kelam kabut.. masa, hidup Dan Mati kerja tuhan.. bertahun kerja kerajaan..cakap keje tak bagusla, wayang mak dayang, politik kipas aircond Bagai.. INI Cari rezeki nii bagi makan anak Bini..toksah la bilang itu ini..

Kerja APA pon boleh buat.. sekarang saya bekerja sendiri. Niaga ade restoren Ada kebun sikit2.ada kolam ikan Dan sekarang tgh mengembara dinegara jiran menelaah ilmu yg tiada diMalaysia..utk APA?? Utk APA saudara Dan saudari?? Semua ini demi keputusan Diri Dan capai impian..

Kerja kerajaan hanya utk pencen? Utk keselesaan Ada rumah sebijik dua Dan Ada kereta 2 atau 3 ?? Boleh la andai itu tujuan hidup yg bersederhana..jika utk kemewahan Dan kekayaan perlu la keluar Dari kepompong ulat sutera.. ulat dibunuh tapi kepompong Sgt bernilai.. maksudnye korbankan Diri utk impian diluar Sana tapi tinggalkn sesuatu yg berharga Dan bernilai PADA org lain..

Justeru itu.. marilah penjawat awam Dan bekas penjawat awam bingkas Dari lowongan yg panjang.. keluar Dr fikiran sinis bentuk fikiran yg kritis yg menunjangi organisasi masing2..

Hidupkan smgt kesetiaan, laknatkan perpecahan percanggahan ideological yg mundur.. anda Rasa anda berkebolehan? Dan Ada sesuatu yg bernilai dlm Diri yg tidak boleh org lain copy paste? Tunjuk jalannya.. anda pilih meletak jawatan atau berhenti begitu sahaja? Atau pilih option pencen awal sekurangnya 10thn service?? Koyakkan fikiran anda..

Yg benar :

Dari bekas pegawai kerajaan gred C41

Anonymous said...

sy sudah 11 tahun pn xdpt APC. x kisah pn. haha

dinamik said...

saya pun nak ikut jejak..rezeki dimana2 ada...

Normah said...

assalamualaikum.. maaf bertanya, kalau belum sah jawatan kena bayar ke kalau nak resign? act, saya bekerja dgn kkm.. stress ya amat.. baru kerja 2 tahun

Unknown said...

Sis nak tau juge apa jadi kalau resign tp dah ambik skim pencen..

Anonymous said...

Memang betul stress kerja gov ni. Kadang2 rasa nak sepak je org yg kata keje gov ni goyang kaki. Lima tahun keje gov... stress sampai rasa mcm sakit jiwa. banyak hari tak ambil lunch. Jarang sangat balik on time. Kdg2 balik kul 11 mlm.sampai suami, ibu n bapa mentua rasa kesihan suruh berhenti. Dia org kt kerja mmg penting tapi kesihatan mental n fizikal lagi penting.keje sampai mcm tu tapi pengarah tetap komplen officer dia tak buat kerja. Sakit hati teramat sgt... ada hari2 yg rasa tak ada energy langsung utk msuk ofis. Gelagat rakan sekerja tak payah nak cerita mmg mengandakan stress keje sedia ada. Sekarang lepas resign buat business sendiri & nak sambung belajar. Tak pernah menyesal keputusan tuk resign keje gov.

Daripada bekas penjawat awam.

Anonymous said...

Assalamualaikum, saya berkerja di sektor pendidikan sebagai pegawai kontrak, sebelum ini kontrak kami 2 tahun tetapi setelah kerajaan baru mengambil alih kontrak kami diperakukan 6 bulan sahaja dan bergantung pada keperluan jabatan. Maaf ye kak, saya terlintas nak baca entri blog ini sebab dah ambil keputusan nak tamatkan perkhidmatan lebih awal dengan habiskan cuti rehat yang tinggal. Berat rasa hati ini, saya gagahkan diri untuk kerja dan masa depan lebih baik. Semoga Allah Taala berikan kekuatan pada saya untuk menghadapi hari yang mendatang. Mohon doakan saya ye.

Abu said...

Sebulan gaji untuk notis 24 jam tu termasuk elaun ke?

Naz said...

6 tahun ok lah bertahan. Saya bru 8 bulan gov memang da x tahan. Duk gov kalau stakat pngkat bawah je . Memang kena banding2 lah. Walau kite experience 5 tahun skali pun still kena dengar cakap orang atas kite walaupun dia baru fresh graduate. Dan yg terbaiknye ap yg orang atas kite tu buat salah pun kena ikot sbb atas dasar pangkat kite rendah. Da la gaji yg dapat skrang pun separuh dari gaji tmpt keje lama.

Naz said...

Takyak la bro. Terseksa. Saya pun di kl jugak. Gaji kt got Separuh dari gaji saya mase kt site . Gred j29 je. Sangat terasa bro nak2 bile da brfamily . Saya nk kawin aritu pun nasib smpat kumpul masa keje site buat ot

Amyra Aimi said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Aslkm sya pn ondoway nk resign.. Dh 2 3 hri x krja...sya penat otak dah kerja gn org tmbh2 bwh kkm.nak tya rbu ni sya nk p office kna bwk srt notis sdri ke.sya nk bhti 24 hours.ke ada borg utk resign 24hours.

Anonymous said...

sy pun sama 8 tahun dh keja..jawatan n19...nk resign jugak..nk tumpu bisnes...letih dh keja p balik p balik..kehidupan mcm tu jaa..nk tanya loan kita mcm mana ye? angkasa?

Unknown said...

Alhamdulilla t'jmpe blog nie..dlm mse yg sme mmg de niat nk berhenti keje slps 5 thn berkhidmat dalam gov..hari-hari dok fikir benda yang sama..samada nk teruskan or berhenti... Penat dengan kerenah orang kat tempat kerja..inshaAllah,dengan komen komen membangun dekat blog ni,saya harap dapat jumpa jalan dalam masa yang terdrkat..masih istikarah..doakan saya seperti kalian yang berani dan tetap dengan keputusan berhenti dari gov..dan dapat jaga suami dan anak anak lebih baik dan terurus selepas ini. .dan yang paling penting ada lebih masa dekatkan diri dengan sang Pencipta...

N32 KUP said...

Assalamualaikum..hari ni hari mencari artikel tentang berhenti kerja makan gaji dgn kerajaan utk kerja sendiri. Lama dah rasa penat terkejar-kejar punch in dan punch out. Penat dgn tugas2 yg semakin hari semakin membebankan seiring dgn pertambahan usia, namun kenaikan gaji tahunan hanya sedikit, sedangkan kos hidup meningkat berkali ganda. Penat bekerja utk orang, buat byk tu dpt byk tu buat lebih pun dpt byk tu jugak. Lebih baik kerja utk diri sendiri, buat lebih dapat lebih buat kurang dapat kurang baru puas hati. Akak ni dah 16 tahun service dlm kerajaan, umur awal 40, so mmg niat nak pencen awal, nak settle hutang lepas tu nak buat bisnes roti/kek dari rumah, moga hati lebih tenang dan lebih dekat dengan Allah sbb hidup kita mmg singkat, lebih baik buat sebelum terlambat.

BLOSSOM said...

samala saya dah resign berkhidmat 8 tahun di kementrian pendidikan.. bila pikir anak2.kecil.dan stres mmbuatkan sy lg stress. dpt.tgk anak besar dpn mta rasa lega wlupun ckup2 makan..

BLOSSOM said...

angakasa apa2 loan kita byr sendri..

Anonymous said...

Assalam, saya baru setahun lebih bkerja dlm sektor kerajaan. Tp lebih kurg mcm tu jgk la yg sy rasa. Stress, and not happy with my life. Ye, mcm kebanyakan yg komen kt sini.. Kerja gomen bnyk politik. Sy baru masuk keje x smpai Seminggu pun org dah start mengata itu ini. After a year dah rase mcm kerja dlm penjara. Semua bnde org perhati, menunggu lepas ni apa lagi org tu nak ckp psl aku.. Ugghh.. Sometimes i wonder, agak2 aku ni dpt x buat bnde yg aku minat? My husband is very supportive bila sy ckp nk berenti n focus dlm bidang yg sy minat. But my parents aren't. Parents due2 keje gomen, and their mentality pn fhm2 je la.. Smpaikan sy pregnant n alahan teruk nk cuti separuh gj pun fmly x setuju. Diorg lebih pentingkan "prestasi kerja" sy berbanding kesihatan sy. I know, in my heart mmg sy dah pn buat keputusan utk berhenti, but disbbkan keluarga, i hold that decision. Kdg2 rase kesian kat husband.. Sbb die risaukan my mental health.. Die slalu ckp 'kesian awk, berenti la keje'. Tp sy x boleh ikut ckp die because i have strict parents WALAUPUN kalau ikutkan sy ni mmg kene ikut cakap die since he's my husband. Argghh.. Makin stress plk memikirkannye

Nadkipelin said...

Hari tu iv kja gov .. dlm hati aku doa kan aku xdpt keja tu haha . Xtau knpa, mgkin sebab aku xminat. doa aku jadi knyataan . Aku xdpt keja tu tp entah knpa aku rsa happy sngt .. then terjumpa pulak blog ni , rsa syukur sangat .. rezeki allah tu luas .. di mana pun kita kerja , yg penting kepuasan tu adaa.. bgi aku keja is for fun.. kalau kerja bgus tp x happy , pun xguna jugak . Dia seksa kita dari dalam .

Unknown said...

Mcm mne nk tulis reason ye.. sbb nk benti.. stress dgn org sekeliling.. member smpi gugur.. dia sendri xtaw pn yg dia pregnant.. ada yg leh bantu ?

Ain nadzri said...

Assalamualaikum, suami baru dapat surat tawaran perlantikan sebagai pembantu awam h11 secara kontrak, skrg kerja swasta, sudah tetap dan gaji skrg lebih tinggi kerana sudah hampir sepuluh tahun berkhidmat, boleh bantu saya, bagi pandangan anda2 semua, sekarang masih istikharah, bile baca entry dan pandangan anda semua, sy semakin dilema, terima kasih atas pandangan semua

Anonymous said...

Sy juga bekerja di bawah kkm. Semakin lama semakin rasa ditindas. Dikelilingi fake people. Rimasnya sy rasa.sy juga ada planning nak resign. Tapi bisnes suami kini bagai diuji. Risau jika sy resign macamana sy nak bayar personal loan sy ye.. Dan kami bakal beli rumah juga.

Unknown said...

Assalamualaikum.. Saya telah berkhidmat 13tahun dalam kerajaan badan berkanun dan berjawatan tetap. Sekiranya saya berhenti sekarang layakkah saya mendapat wang ganjaran saguhati sebab umur saya baru 33tahun.. Mohon sahabat yang ada pengalaman share yee... Memang dah lama nak berhenti kerja..

Anonymous said...

Pendapat sy xperlu la pergi. Sbb h11 gaji rendah dan beban kerja nya mcm xsetanding..

Fateen Najihah said...

sy jga bekerja bawah kkm, as sedia maklum mmg serabut otak,dh 3 tempat kerja sama sja situasi,bosan dgn politik tmpt kerja, kaki kipas lgi..Tak tahan..dh lama fikir nk resign, dan sekarang perasaan tu membuak2.. insyaallah ada rezeki Allah, moga dekatkan lagi aku dgn Dia..aminn

Unknown said...

Sy pun.. Sy lg lah sakit fkiran spruh nyawa.. Cuma nak tanya.. Cintoh sy notis sebulan pd 1/5/2019. Adakah pd 1/5/19 sy kena dtg keja?'

Unknown said...

Sy pdrm.. Spa xthu pdrm.. Sakit mental.. yg klu balik rumah termenung tgok langit smpai nak gila.. Sy bhgian pen.peg pnyiasat.. Sy xmmpu dah.. Sy nak balik kmpung keja bawa van lg sy suka.. Sy sukaaa bisnes..

azamfeez said...

Slm.

Sy pun otw nk resign..serabut..huhu..

Anonymous said...

Yes,i agree with you and dalam perancangan nak bersara awal,Insya Allah kalau dipanjangkan usia on that time,i'll be around 40 or 41 yrs old.

Azalea said...

Banyak punca yang menyebabkan ramai yang nak berhenti kerja dari sektor kerajaan ni.Antaranya bila urusan pertukaran penempatan banyak sangat kerenah birokrasinya lebih2 lagi melibatkan perjawatan seperti Pegawai Khidmat Pelanggan yang di mana penempatannya begitu terhad.Kalau dalam surat permohonan pertukaran tu tak disokong dengan pengganti kemudian,bagai melukut di tepi gantang lah jawabnya menunggu giliran nak bertukar.Ramai yang bertukar disebabkan banyak alasan seperti masalah kesihatan,mengikut pasangan atau nak jaga ibu bapa dan akhirnya memilih untuk bersara awal itu pun kalau sanggup menunggu dan boleh bertahan lagi.

hassan C41 (belum sah) said...

Thank you encik bagi pandangan. Boleh encik permudahkan karangan encik? Yang saya faham encik macam tunjukkan tiga option untuk berlepas daripada kerja kerajaan. Atau adakah encik menentang idea untuk berhenti kerajaan sebelum 10 tahun servis?

aladom said...

Pendapat saya tak perlu lapor diri. Memang membayangkan kelebihan-kelebihan kerja kerajaan membuat kita tergoda. Kenyatannya, kerja itu sendiri yang buat kita kita tak best. Lepas setahun je dah tak semangat nak kerja, sebab secara umumnya semua orang berkira dalam bekerja

Ayu Skyline said...

Rasa serabut n jumpa entry ni.. Saya sokong 100% admin.. Saya pon pikir bnyk kali juga..mungkin Akan resign juga..

Anonymous said...

Assalmualaikum dan Salam Sejahtera.

Alhamdulillah terpanggil untuk baca entri blog ini. Saya dah berkhidmat 2 tahun dalam kkm sebagai pembantu tadbir. Saya seorang wanita dan pjj dengan suami dan masih belum mempunyai anak. Saya telah buat permohonan pertukaran tetapi disokong dengan pengganti serentak. Saya dimaklumkan bahawa proses pertukaran dibekukan sehingga dapat arahan daripada pihak atasan. Malah harian saya berubah sejak bekerja di sektor kerajaan. Saya mula hilang keyakinan, rasa takut-takut, hilang minat dengan apa yang saya suka, kerap fikir negatif sampaikan terasa diri tak berharga. Saya mengambil keputusan untuk berhenti dan tinggal bersama suami. Saya berharap keputusan saya ini yang terbaik dan saya percaya rezeki tu datang dari Allah bukan kerajaan.

archelies said...

Apa yang sis ni cakap memang betul.. Saya pon target abis pjj mtk kilang jela.. Biarla gaji sikit pon asalkan berkat... Duduk dgn fake people memg memenatkan otak dan badan..

Unknown said...

Same lar.. Sye dr pdrm.. Mmg mental Sgt kje ni.. Tekanan yg melampau.. 12 tahun dh sye berkhidmat.. Ni dlm perancangan utk berhenti kje ni.. Fkr bumi Allah ni luas.. Xsemestinye kje ni akn bantu kite di mase hadapan...

Arjuna said...

Sama la sy pon.. keje dgn pdrm.. lagi 5 tahun cukop umur sy 40 tahun.. Lepas Tu nk pencen..ni pon tgh usaha bertahan lagi ni..doakan sy semua..

Anonymous said...

Hampir setahun berpikir dan meneliti kewangan diri dan keluarga.. Masuk tahun ni dh 8 tahun berkhidmat dan dah tak boleh tahan lagi.. Kerja dalam bidang sndiri tapi sub bidang yg sgt tak kene dengan jiwa.. Ditambah dengan perangai pengurusan tertinggi yang selfish dan boss2 yg ntah ape2.. Terpanggil untuk bace entri ni dan hati membuak2 nak ikut jejak langkah penulis.. Doakan sy dapat berhenti dan bina kehidupan lebih bermakna.. Sy sama mcm penulis, migrain + panick attack slalu jadi bila terlampau stresss.

7ujuh said...

Hai

Anonymous said...

Seriusly i too want to do the same thing...enough means enough..im tired to be stress anymore..xsngka yer rmai yg mcm sya after struggle 6 to 7 years dah xmampu..yg boleh krja hnya kaki bodek..kaki santau jer kot..sya pn kkm krja mcm nk mampoi tp habuk pn tarak hnya mngharapkn rezeki yg lebih baik dr allah taala...semoga dipermudahkn urusan sya..ak rela juai donat tepi jln dr dok jd kuli ampa mngharapkn mrkah skt yg xhalal

Anonymous said...

staff kerajaan persekutuan. ganjaran bg akan dpt. syarat mesti 40 thn dan atas dan service 10 thn keatas. di panggil pencen pilihan. berkanun x pasti

Unknown said...

kje ape tu kt site.. aku bwk kren dpt 5k sbulan

Unknown said...

woi

theabernice said...

Ijin Post Yahh..
Bingung Nyari Situs Agen Poker Aman & Terpercaya ? Ayo Bergabung lah Bersama Kami Di E D E N POKER Dengan Minimal Deposit 15.000 Kamu Bisa Mendapatkan Bonus 10.000 Dan Masih Banyak Kejutan Lain Nya ^^
GUDANG PROMO IDN POKER
Agen Bandar Poker Terpercaya
Bandar Poker IDN
Poker IDN Terbaik
Agen Judi Uang Asli
Agen Judi Terbaik Di Indonesia
Agen Judi Deposit Murah
Info Poker IDN Terbaik

Anonymous said...

Saya berkhidmat selama 19 tahun dengan kerajaan.
15 thn pertama saya ok kerana elemen tugasan kerajaan masih menjadi trend iaitu menyediakan perkhidmatan.
Sejak 4 tahun ini,saya hampir sakit otak dan selalu sakit di dada kerana stress kerja. Org 2 dan pegawai jab kerajaan sekarang nmpaknya semakin mencri dan mereka reka kerja gila dan glamour supaya mereka mendapat nama dan bole dinaikkan pangkat.
Memang gila mereka ni,dibantu pula oleh penyokong2bawahan yg kuat mengampu. Kaki pengampu ni adalah peminta sedekah terbesar dalam malaysia. Gaji peminta sedekah ni taklah besar mana, sekadar ckp makan, tapi mereka rasa itulah pendapatan paling hebat dlm kehidupan mereka...kalu diampu lagi ada chance utk dapat lebih sikit hasil sedekah.
Nasib lebih malang kalu perempuan jadi bos. Memang kerja jadi lebih susah. Kerja Saintis NASA tak susah mcm kerja bawah bos perempuan.
Aku nak pencen awal walau masih muda.nak nikmati kehidupan.
Balik kg. Bwk anak bini...
Bye bye la semua peminta sedekah kaki pengampu hasil tak seberapa.

Anonymous said...

Sy pun rasa nak benti je keje gov ni..sy dah 11 tahun bekhidmat.
Baru ni tukar ofis lain..rasa dah bosan makan gaji dan nak kena keja dlam suasana yg x suka..anak2 dah terbiar..x dpat nk tumpkan spnuhnya..rasa nk berhnti harini jagk..yaAllah..stress

ezami said...

Salam hari raya.. bila baca komen2 semua ni harap sangat saudara saudari kuatkan semangat utk terus bekerja at least sampai tempoh bersara pilihan 10 tahun.. sekurang2nya dapat juga duit ganjaran perkhidmatan & dpt duit pencen bila umur 55 jika ada rezki.what ever pls check pekeliling jpa.memangla apa yg saya tulis disini nampak senang je. tapi sy sbg rakan staf pjawat awam yg dah kerja over 15ys rasa kasihan bila baca rintihan saudara/i. mana2 yg rasa tak bole on lg di tempat skg ni better sdra/i isi pindah jabatan/kementerian.at least boleh 'lari' dari stress kerja di tmpat skg. bukan apa sdr/i, kenyataan utk hadapi kehidupan pd masa ini amat tinggi tekanan hidop.. what ever rezeki dari ALLAH SWT.. doakan kita semua mdpt keberkatan pd hidup ini.. aminnnn

Anonymous said...

Sy bkerja di badan berkanun, konsep kerja lebih kurang sama dgn kerajaan. Pernah tukar jabatan krn ketua salah guna kuasa. Namun, environment jbtn baru tetap sama, khabar angin lbh mnjadi perhatian drpd sumbangan dn kualiti kerja. Sy jg pernah keguguran lebih drpd sekali. Malah, semasa diwad akibat keguguran pun masih reply msg berkaitan kerja. Gila!! Setelah bertahun² memendam rasa, bosan dgn politik tmpt kerja, kaki kipas dan pandangan negatif pada org baru (krn majoriti smua kerja lebih 10 tahun) ,akhirnya satu keputusan yg tepat dibuat! Berhenti kerja. Saat org lain risau dgn keadaan ekonomi, peluang kerja yg hampir tiada,tawakall kpd Allah, rezeki Allah sgtlah luas. Percaya dn yakin..

Anonymous said...

salam..sy pon tgh stress ni.perasaan ingin benti kerja kerajaan semakin kuat.mengenangkan anak2 dirumah lg..anak istimewa lg..dan paling stress kerja skrg yg semakin banyak dan ntah apa apa..merapu jer lebih..benda mudah jd susah..tiada kerja pasukan..mmg x seronok langsung wlau pon dan 12 tahun kerja..penat sangat..

Anonymous said...

Loan boleh refinance..
Kontrak jpa better call jpa.

Anonymous said...

Betol tu sis n bro semua. Kita ni kalau sakit do other people care?!!. Tidak.. Yg penting keje tugasan yg diberi dh siap. Anda dan famili anda tonggang tebalik pun susah yg ada nak peduli. Ujung ujung kita lah yg sacrifices untuk famili dan kita juga lah yang sacrifies untuk isi perut atasan kita agar kpi mereka tercapai supaya mereka boleh naik ke atas.

Shira said...

Kannn..kadang2 rasa mcm kesilapan yg besar Sgt dpt posting di KL, gaji gred 41 mula2 masuk kerja pon belum tentu dpt survive di KL, dengan suasana yg stress lagi bekerja di tgh bandar. Tolong doakan Doakan saya dan keluarga dapat pindah ke Kuala Kangsar..

KakLong said...

Ada pun yg sm situasi cm sy.. suami melarang.. hmmmm.. masih menunggu jawapan dr yg Maha Esa..

7ujuh said...
This comment has been removed by the author.
7ujuh said...
This comment has been removed by the author.
7ujuh said...

Aku berhenti kerja ..notis 24jam..Tampa sebarang plan ..nk aku bercerita lebih ..masuk blog aku dah komen ..untuk aku teruskan bercerita .

Unknown said...

Bole wssp saya 0178708644.. saya nk behenti gov..tp ada loan personal mcm mn nk bayar ye.. bole minta kurang x kalo bayar loan bank sekiranya dpt kerja laen

Unknown said...

Boleh jelas kan mcm mn nk selesaikan hutang peribadi sekiranya behenti gov

Unknown said...

Wow keje mn sekarang

Unknown said...

Mmg persekitaran kerja kerajaan ni dapat kawan kawan yg hipokrit suka menghina orang kutuk orang xde yang membantu.. mengarah orang je lebih mengajar xde.. mmg penat keje dgn orang orang mcm.. mcm mn awak rasa mcm tu la saya

Unknown said...

Kkm dkt mn tu..saya dental

Unknown said...

Asalamualaikum. Sy bkn kerja dgn kerajaan tp sektor swasta. Sy pun stress sbb tak boleh tahan dgn environment kerja dan mnybbkan sy resign walaupun sy kerja tak lama dgn reason tertentu. Dan bnyk kali sy rasa sy ni nk kerja lain tp bila sy pikirkan Mak ayah sy. Sy tak sanggup nk cari kerja lain.

Anonymous said...

Salam , saya adalah pegawai.perubatan di sebuah hospital (Dr) dan bekerja lebih 10 tahun.saya pon rasa nak berhenti dah jemu merawat org,baik merawat diri sendiri.lepak kat kg layan ngeteh,pedulikan semua politik kerja..kerja kg pon boleh hidup,bumi kan luas.janji hati tenang...ada gaji cukup UTK sara diri dan keluarga..tak payah lah susah2 nak kejar dunia yg tak berapa ada.apalah sgt kerjaya Dr di agensi kerajaan jika hanya puaskan org lain...diri sendiri merana.Anak2 juga akan ku pesan supaya x perlu mengejar sgt dunia ni..ikutlah seperti bapa.

Humaira' said...

C41 bekas peg sains ke? Kenapa cik pencen awal..

Anonymous said...

Bagi saya berhenti kerja tanpa perancangan, cuma akan merumitkan lagi keadaan. Lebih2 lagi jika banyak hutang piutang nak kena cover bulan2. Perancangan teliti kena buat, ada back up untuk byr bulan2. Sbb apa?? contoh nya bulan ni mampu bayar installment sbb baki duit ada lagi, tpi mcm mana bulan depan sekiranya kita baru dapat kerja lain or masih mencari kerja? Sebulan tunggakan semestinya akan lebih membebankan untuk bulan2 berikutnya. Ianya memang tepat, kita kena percaya rezeki Allah. Tapi rezeki tak akan dtg bergolek tanpa usaha, dan maksima ke usaha kita itu dalam mencari rezeki?? Tidak dinafikan, kerja swasta atau kerajaan, masing2 mempunyai tahap tekanan yang berbeza. Ada pengomen yang cerita, tak tahan keje gomen, staff umpat sesama sendiri, kroni, ada yang kipas org atasan, tikam belakang dsb. Tuan2 dan puan2, ingat keje swasta tak ada ke benda ni suma? Saya tidak boleh nak komen lanjut berkenaan kerja gomen, sbb saya tak kerja gomen. Namun, sebagai pekerja swasta, saya juga merasa apa yang anda rasa. Selama lebih 10 tahun kerja swasta, pahit manis, penat dan tekanan, tukar2 kerja suma tu adalah asam garam garam dalam pekerjaan. Belum masuk lagi bab gaji masuk lambat. Jadi kepada yang rasa nak berhenti kerajaan dan nak masuk swasta tu fikir2 kan lah. Sekarang ni persaingan terlampau sengit dlm mendapatkan kerja di tambah lagi dengan keadaan ekonomi. Bagi saya, jalan terbaik ialah dengan kenal pasti punca tekanan, dan cari jalan untuk selesaikannya. Insyaallah setiap masalah itu ada jalan penyelesaiannya. Semoga anda semua mendapat apa yang di impikan dan sentiasa kuat untuk menghadapi cabaran. Aminn..

Anonymous said...

Maaf saya nak tanya ambil cuti sebulan lepas bagi notis tu cuti tanpa gaji ke habiskan cuti yang ada? Saya betul2 nak tahu sebab kalau ikut pekeliling sy tgk boleh ctg sebulan sebagai ganti notis 30 hari tapi orang pejabat saya kata x boleh. Saya kena habiskan cuti rehat yang ada baru boleh mohon untuk cuti tanpa gaji tu. Macam mana ya? Ada sesiapa boleh bantu?

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Saya nak minta pendapat, sya perna dtg temuduga kp19 pgwai imigresen dan keputusan nya saya dpt calon simpanan, baru ni saya dpt lantikan tetap tapi dalam dilemma utk pergi teruskan kerja ni atau teruskan perniagaan yg suda sya buat selama 3 tahun ni, kalau saya terima berkemungkinan utk hlg perniagaan besar sebab lokasi kerja jauh dari tmpt perniagaan saya. Bole x sesiapa sini bagi pendapat apa yg perlu saya lakukan tkt juga menyesal di kemudian hari..

Unknown said...

Saya baru berkhidmat 3 tahun. Saya dah ambil 30 hari cuti tanpa gaji kerana dibuli di sekolah sebagai guru. Dibuli oleh guru guru lain dia sekolah. Saya stress dan menangis hari hari. Sekarang masih lagi bercuti dan dah biat rayuan pindah. Pihak atasan tidak berbuat apa apa kerana saya masih diconsider cikgu baru. Pada mereka biasa lah cikgu baru kena buli+bebenan kerja benyak dan sebagainya. Saya ingin berhenti kerja.

Kalau macam saya, nak berhenti akan dikenakan denda ke? Saya dah sah jawatan.

Anonymous said...

sye kerja sbg peg penyiasat..blum smpai setahun lg tp beban dia sye rse xmmpu nk tggung dah..kesihatan pun dh terganggu..sye mmg terfkir nk brhenti komitmen pun xbyk lg dan sye bujang..tp tula fmily halang..masa mohon dulu sye xfkir panjang cuma fkir nk dpt keje tetap je..mcmne sye nk explain kt fmily sye supaya dorg faham..susah ke prosedur dia untuk berhenti darpada bdan beruniform ni..

7ujuh said...

Kes kau mcm Kes aku

7ujuh said...

Berhenti Aku x mnyesal..cuma aku xda kerja la sekarang ni..in Syaa Allah ..ada Jalannya

Anonymous said...

yeke..aku mmg xleh blah dh ni..mmg nk berhenti je..cmne ko berhenti?ip semua bila kte brhenti kira tinggal terus la?

7ujuh said...

Tu Aku x pasti ..Aku berenti pun masa aku belum masuk 3 tahun ..kira x tetap jawatan lagi ..Ak faham apa kau rasa ..nk keja dah x semangat lagi. .dlm otak mmg nk fkir berenti sbb rasa x boleh nk hadap dah .kau buat la solat istikharah .

Anonymous said...

itulah..nk brhenti fkir malu jugak nnt org ckp ape tp dh xleh tahan lah kiri kanan atas bawah tekan..kene solat istikharah la..

7ujuh said...

Aku tahu situasi kau sekarang ni ..aku doakan kau dapat keputusan yang terbaik untuk hidup kau

CitieeComei said...

Alhamdulillah... Tergerak hati nak buka blog ni balik. Masa saya hantar resign letter od boss 24/1 2018 rupanya dia peram tak tak hantar pd HR. Bulan 2 patut saya dah tamat tapi terpaksa lanjutkan 1 bulan. Itu pun lepas hantar surat baru. Saya hantar sendiri ke HR. Dah hampir 2 tahun rupanya. Rasa mcm baru lagi. Sy doakan kawan2 buat keputusan yg betul. Sy tak ternah menyesal malah syukur sgt dapat peluang hidup baru. Tak perlu pening2 fikir pasal office lg. Ada juga yg call minta masuk sbg contract staff sbb dulu saya jaga project tp sy tolak. Kawan2, buat keputusan yg betul untuk hidup anda. Minta & doa pd tuhan minta ditunjukkan jalan. Cari peluang niaga yg tidak perlukan modal besar atau risiko besar. Kerja sendiri kita perlu buat plan sendiri tp lebih flexible. Masa untuk keluarga dan anak2 sentiasa ada. InsyaAllah.

Unknown said...

Assalamualaikum Situasi Saya sudah bekerja hampir 11 tahun dlm sector kerajaan,lemas dgn perkara sama dibuat bertahun-tahun...kkdg buat kerja mengarut...ya Allah berikan aku kekuatan....

zul said...

resign jer ...pikir byk2 lgi la ko serabut,kang kemurungan pulak..rmi lg kt luar nk kije tu

rosamajid said...

Assalamualaikum..

Saya pun nak berhenti kerja.
Dah kerja 6 tahun.
Sekarang sepatutnya tahun kelapan berkhidmat, tapi sedang ambik cuti ctg selama 2tahun.

Cuma saya nak bertanya, kalau 6 tahun berkhidmat kita perlu bayar apa2 penalti ke kalau nak berhenti kerja?

Please sape2 tahu boleh balas komen saya ni.

A Basir said...

wslm....

lamanya CTG,cuti lama2 buat plan ap tu...mesti dh mls nk msk kerja blk tu,klau ad ap2 info tntg kejayaan,bisnes,blh share2 kt sni..

Nazrien said...

Saya setuju dengan remark dimana dalil politik kat pejabat tu normal.
Pada saya, orang yang kata kerja government tu senang adalah orang yang dalam denial. Sebab so called "Secured Income" dan "orang kata" menjadikan alasan untuk terus menipu diri sendiri walaupun kerja tu mengambil hampir 70% life dia.Tolak tidur 25%, tolak masa ngan keluarga 5% = 0% masa untuk diri sendiri. Jauh sekali masa dengan Allah. Saya (PDRM) adalah antara mangsa yang tertipu dengan "Orang Cakap". Rasa terperangkap dan tertipu benar2.
Indah khabar dari Rupa, Aku disahkan menghidapi depression dan masih dalam medication. 4 tahun menahan kata2 cacian, sindiran dan kesat,tak dilupa beban kerja yang tak masuk akal. Aku akan Ambil Keputusan berhenti. Alhamdulilah, keluarga support. Moga temui Kekuatan bila tiba masa nanti. Amin

Nazrien said...

As Salam saudara.Mohon kongsi sedikit. Jika berhenti,IP akan diwariskan kepada pen.Pegawai penyiasat yg masih bertugas. Tapi bab sepina tu je tak bape pasti sama ada kene attend atau tak. Dan,semoga saudara temui kerja yg lebih baik. Amin

Hiyladanish said...

Alhamdulillah saya tengah otw nak resign.akan hantar notis bermula 1/12.. setelah beberapa lama berfikiran nk resign tp suami menghalang. Waktu itu saya masih takde side income yg tetapu support personal loan saya.. kali ini terpanggil utk baca sebuah buku tentang keberkatan dan amanah. Saya terfikir berkat ke gaji hakiki saya sedangkan dlm masa yg sama saya buat keje sampingan saya. Saya bncg dgn suami dan mintak izin dia.. akhirnya Alhamdulillah..dia bersetuju..jadi saya nekad utk berhenti. Inshaallah rezeki Allah maha luas dan tak kemana dgn izinNya..

radzuan said...

saya dah kerja sektor kerajaan drpd 3.1.2005 sehingga sekarang.semua sutuasi yg kawan2 tulis di dalam ruangan komen mmg betoi...walaupun saya dok dlm kategori pengurusan tp situasi kipas,memburukkan org dan selfish ni lg banyak di peringkat pengurusan dan lain macam teruknya!

saya dh pernah anto surat pencen awal di awal tahun 2019 utk pencen disember 2019 tetapi tak disokong oleh bos lama saya disebabkan katanya saya mampu untuk menaikkan institusi ini dengan kemahiran n networking saya.alhamdulillah, awal tahun 2019 saya mula dpt membantu menaikkan institusi saya.

namun saya nk pencen awal gak sbb dah x tahan dengan budaya kotor ni di kalangan rakan sekerja.ketika saya menulis komen ini,saya sudah pun selesai print surat permohonan pencel awal untuk disubmit next week selepas cuti depavali.

jangan takut nak berhenti.saya pn x ada steady income or business lagi tp saya sayangkan kesihatan saya n keluarga saya.kita kena btoi2 yakin bahawa rezeki dtg drpd Allah,baru le menjadi.

baru-baru ni saya ada belajar beberapa teknik bg penjawat awam yg nk resign or pencen awal utk buat back up income dengan menggunakan segala ilmu,experience,potensi diri n networking sepanjang kerja dlm gomen ni.saya belajo ni drpd beberapa bekas penjawat awam yg dh resign.diorg ni yg ajo saya.alhamdulillah,saya mula dpt few jobs walaupun less than rm1000.saya akan kayuh lagi.

boleh kita chat2 tentang teknik ini di talian saya 0165101940.

Unknown said...

Sy pun dalam perancangan nak resign. Lantikan spp. Tapi nak tanya, kalau kita resign, memang kena banned ke kalau nak masuk/mohon kerajaan balik? Contoh nak mohon spa. Sesape yg arif tlg jawap..

Unknown said...

Sy pun dalam perancangan nak resign. Lantikan spp. Tapi nak tanya, kalau kita resign, memang kena banned ke kalau nak masuk/mohon kerajaan balik? Contoh nak mohon spa. Sesape yg arif tlg jawap.. ainodeng@yahoo.com

Reply

put3capri said...

Assalamualaikum, sy antara salah seorang penjawat awam yang sedang berkira kira untuk berhenti kerja. sy mula bertugas sejak mac/2017 dan sehingga kini hampir 13 tahun sebagai kakitangan kerajaan. 10 tahun yang lalu sy amat gembira dengan kerja yang sy lakukan. namun kini setelah ditukarkan dengan alasan seseorang penjawat awam tidak boleh berada di satu tempat bertugas dlm jangka masa yang lama, sy sudah tidak gembira. dlm ketidakgembiraan sy, sy dpt kenaikan pangkat dan jauh ditukarkan ke selatan tanah air.. untuk mengubah carakerja dan ketidakseronokan di tempat yang ditukarkan sy berpindah ke selatan tanah air.. ingatkan setelah berpindah hati lagi gembira, tenyata kerana kerja juga sy menderita.. sehingga tekanan darah naik dan sebagainya. kekangan kerja yang ntah apa2 memang membuat sy bosan dan stress. sy nak tnya kalu berhenti bagaimana hutang piutang yang sedia ada seperti pinjaman peribadi dan sebagainya? dan satu lagi adakah kita layak untuk mendapat grantuti sebab berhenti setelah lebih dari 10 tahun perkhidmatan.. sahabat2 yang tahu tlg jawab soalan sy. dan boleh email ke norhidayahdayahmohdisa@gmail.com

Anonymous said...

Banyak komen yg saya baca,semuanya stress dgn kerja.saya bertugas hampir 14 tahun.skrg baru bertukar ke jbtan yg ln.ingtkn bila bertukar semakin ok,tp semakin stress.saya berstatus oku.
Ingat nak resign jg,tp umor tak cukup 40 lg.boleh bagi pendapat.

daisyflower said...

hai semua. saya nak minta pendapat . saya baru sbulan masuk kerja kerajaan berkanun di kl. saya org perak. mohon pakai spm. bila mohon pakai spm, faham2 lah gaji tak besar. sebelum masuk kerja ni, ayah ada cakap klau kerja ni, takleh simpan duit banyak. sebab gaji saya dpt cukup2 utk sara hidup kat kl ni. tapi tulah saya tak fikir panjang sebab kan time tu tgh takde kerja, jadi saya terimalah. skrg ni baru terasa . saya plan nak berhenti dan kerja kat perak. adakah betul pilihan saya?

7ujuh said...

Cari jawapan dengan solat istikharah

Anonymous said...

Hello, nk mnta pendapat juga ni. Sy baru muka kerja dgn kkm bulan11 tahun lalu, sy stress sgt2 sampai x turun kerja. Skg doktor bagi MC suruh rehat diagnose major depression. Sy stress nk pikir, esok last MC, xtau nak turun kerja atau x lepas MC ni habis.. Anyone???

Anonymous said...

Blh x nak tanya mengenai CTG kat sini? Husband saya dpt sambung bljr kat utara, tapi masa saya nak apply ctg ikut suami sambung bljr ditolak oleh ketua jabatab sbb itu hal kluarga. Habis tu knp pekeliling ada ctg ikut suami sambung bljr? Saya apply dua tahun. Drpd menyusahkan rakan sekerja baik bagi saya ctg. Sbb saya kena jaga anak sorang kat sini tanpa bantuan sesiapa. Klau syif lagi la xdpt buat. Tapi dia rejek sbb itu hal kluarga. Saya penjawat kkm separa perubatan. Dah kerja 6 tahun, rekod semua baik tapi dtg la sorang ketua kaki minta bodek dulu, sampai markah skt saya rendah sgt sgt, fitnah saya mcm mcm dimana punch kad saya semua cantik, xda masalah tatakelakuan. Disebabkan markah skt saya dah xlayak nak sambung bljr utk bbrp tahun ni. APC lagi la xyah cakap. Org yg dtg kerja lambat, asyik el, makan sejam dlm pantry dpt pulak APC. Mmg kerja kerejaan ni kena kaki bodek, xpon beli la produk yg diaorg jual, senang berbicara senang cuti. Saya pon dah stress kerja kkm. Minta bantuan utk ctg. Klau ketua jabatan x nak sign, ada cara lain x utk buat rayuan. Tq

7ujuh said...

Aku faham perasaan Kau time ni ..Aku x tau nk bg nasihat apa . .apa apa pun minta la petunjuk..buat sola

Annanajiee said...
This comment has been removed by the author.
sef said...

sy pn dental sis bru tukar tahun lps ke kl .. stress sgt keje kt sini sampai dah xde hati nk pergi kerja ermm

radzuan said...

jom kita besembang dlm grup psl isu nk resign ni...
insyaallah boleh kita kongsi ideas n experience cmna..
no saya 0165101940

radzuan said...
This comment has been removed by the author.
MODERATOR said...

Ada group wasap x?nk join juga..019 5443497

nadirah said...

Kenapa awk stress keje bhgian dental?

nadirah said...

Saya pun dah behnti kerja kerajaan under kkm. Teruk laa layanan org atasan . Xprofessional igtkan dorg Tu smua okay tapi dah masuk kerajaan baru thu. Xlrt Nam tempuh lagi. Rezeki kerja Ada dimana2 je . Usaha Dan doa yg penting. Saya dah resign bebas. Banyak lagi rezeki lain.

nadirah said...

Citelahhh. Saya dah resign gak under kkm. Teruk org atasan. Kerja pun tunggang langgag. Xlarat dah nak tempuh. Xsgka dah masuk keje kt situ igt smua professional tapi . .xthula.lega dah bhnti. Rezeki kerja Ada Di mana2 je. Hehehe alhamdulillah bebas kerja under kkm .

nadirah said...

Ye saya senasib dgn awak. Saya dh bhnti gak under kkm. Dgn kerja dgn org2 lagi. Xlarat dah laaa . Byk LG kerja lain sy xsggup nak jauh Dr suami Dan anak .. kerja jela pape jnji dpt mkn mnum sudah .rezeki dimana2 je .. don't worry

Annanajiee said...

Sis keja lama x dgn kkm?

nadirah said...

Xla lama .baru 2 tahun tp teruk la jugak ... Last decide berhenti tp rezeki tetap Ada . alhamdulillah

Anonymous said...

Assalamualaikum. Saya pun situasi sama macam awak. saya baru masuk kerja kerajaan bulan 1 haritu. Masa mula2 saya kerja, saya diletakkan di bawah jabatan A tapi tiba2 mereka pindahkan saya ke jabatan B. saya okay je sebab tempat yang sama. tapi baru seminggu dua kerja, saya rasa dah stress dengan orang sekeliling. saya tabahkan hati untuk tidak pedulikan mereka tapi hari makin hari perangai diorang makin menjadi-jadi. saya orang baru, jadi saya tidak berapa tahu sangat pasal kerja tapi bila saya tanya mereka mengenai kerja, mereka cakap, mereka taktahu macam mana nak buat benda ni. lepastu mereka seperti mengata saya di belakang saya tapi didepan saya pijak semut pun tak mati. masuk pertengahan bulan 3, tiba2 satu virus(covid-19) melanda seluruh negara termasuk malaysia. lepastu terus PKP. jadi saya bekerja dari rumah. tapi disebabkan saya baru masuk kerja, saya tidak tahu sangat kerja apa yang patut saya lakukan. mereka pun semua buat diam je. lepastu masuk bulan 5, start bekerja tapi selang seli. lepastu saya ada bertanya bos saya, (kerja apa yang saya boleh buat, bos saya cakap buat masa sekarang ni saya(bos) takde kerja nak bagi awak). tetapi pihak atasan terus nak mengata saya tak buat kerja. semua orang di sini ibarat talam dua muka. saya sangat stress dan saya selalu menangis sorang2. saya perempuan, dan disebabkan stress yang melampau, saya tak datang bulan 4 bulan. dan sejak saya bekerja di sini, saya mengallami stress dan tekanan dan menyebabkan saya mengalami asthma dan sering sakit. jadi saya pergi klinik dan minta mc dari doktor. tapi orang di pejabat mengatakan saya berpura-pura. saya juga selalu terfikir patutkah saya tiada di dunia lagi. saya stress yang amat sangat. apa yang patut saya lakukan. saya memang dah tak tahan dengan kerja dan orang2 di sini. sejak saya bekerja, macam2 masalah yang saya alami contohnya seperti kesihatan saya. please tolongggggg lahhhhh sayaaaa.

7ujuh said...

Berdoa lah ..minta petunjuk ..Allah Maha penyanyang Dan Maha mengetahui .

nadirah said...

Wassalam .pada pendapat saya ,tak perlu laa awk terus Kan kerja kerajaan Tu. Apakata awk buat bisnes sendiri sbb zaman pkp sush nk dpt kerja. Mcm saya mule Rasa menyesal tinggalkan kerja kerajaan tp Allah bagi saya rezeki lain tau.alhamdulillah rezeki dimana2 sahaja . Awk Tak perlula stress fkirkan kerja kerajaan ni kesihatan lagi penting.

Unknown said...

Sy pun stress jgak sekarang nie keja dlm aadk.11 tahun dh berkhidmat APC xprnah dapat tp sy xkisah pun. Yg sy tension skrg nie aadk nk buat keja semua jabatan. Kadang buat krja kkm, kadang buat keja jkm, nak survey itu ini lah. Nak klien itu ini lah. Krja langsung xberfokus. Nk lg tension bila nk buat program kena deal ngan pembekal itu ini lah, serius stress nak plak PJJ dari suami. Rumah sewa nk kena bayar, rumah sendiri pun nk kena bayar. Budget perbelanjaan dh jadi 2 periuk. Dah buat program nk laporan mingguan lah, laporan bulanan lah, nk kejar KPI lagi. Aduh...serius mmg ada plan nk resign jgak. Tp bila mengenangkan hutang loan jd xnmpk jln keluar. Kadang rasa nk bercuti 3tahun tnpa gaji and buat bisnes ker apa ker dulu. Tp time pkpp nie mcm sukar plak. Serius rungsing!!!

ilmy said...

salam sejahtera
saya pun bercadang untuk berhenti kerajaan sekarang
tapi covid-19 ini sedikit sebanyak memberi impak kepada keputusan saya
plus saya xda pape back up plan langsung
sumpah cakap
saya dah 3 kali minta transfer untuk bekerja di kampung
tetapi ditolak
saya betul2 nak balik kerja di kampung
saya ada beberapa cadangan dalam kepala saya untuk saya teruskan hidup selepas berhenti kelak
tapi perlukan usaha yang berterusan dan semangat yang kuat
semangat saya in sha allah saya akan tekadkan jika surat telah saya buat nnt
saya mohon pada tuhan,kuatkanlah hati saya
permudahkan urusan saya
amiiinnnn

Maneh selalu said...

Ya betul dr sy pon merasai mcm mn dr katakan..lebih baik merawat diri sendiri n ank2 dah hilang minat terhadap kerja skrang..dri mhadap org yg pura2 jadi hamba kepada org lain

Unknown said...

Saya baru je hantar notis 30 hari. Jadi skrg ni tgh menghitung hari. Saya dh kerja 3 tahun, kwn saya cakap mmg diorg bising kata ada byr denda la apa la, tp sebenarnya tak ada pun

Unknown said...

Sis berhenti ada byran denda 110k x? Saya bru sain dokumen lepas hntr notis 30hri minggu lepas. Diorg smua bercakap2 kena byr 110k. Saya bru 2 tahun lbh bkhidmat.

7ujuh said...

Saudara Mara , jiran , orang kampung akan bercakap tentang anda ..mcm saya sekarang ni ..dulu Aku berhenti sebab Aku rasa tekanan kerja Dan minat Aku dalam kerja tu dah xda langsung ..Hari Hari Aku serabut ..sekarang ni x serabut pikit pasal kerja tapi serabut pikir pasal nak Cari duit ..apa apa pun Aku lebih bebas dari Masa Aku kerja dulu

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 250   Newer› Newest»