Saturday 25 February 2017

Ibu Bapa Lebih Aktif Ber'Facebook'

           ‘Do as I say, Not as I do’. Dalam pada kerisauan ibu bapa dengan gejala ketagihan anak-anak terhadap gadget serta media sosial, sejauh mana ibu bapa sendiri menunjukkan teladan terbaik sebagai role-model untuk dicontohi? Sebab itu, sebelum ibu bapa menegah anak-anak, silalah cermin diri sendiri dahulu akan tabiat yang mungkin tak disedari betapa kita juga adakalanya terleka.

1. Kajian yang dilakukan oleh Facebook pada tahun 2016, mencatatkan secara global, golongan ibu bapa sebenarnya adalah lebih aktif berfacebook berbanding golongan bujang (non parents). Mereka lebih kerap berkongsi gambar anak-anak, video, links yang berkaitan dengan hal keibubapaan.

Sumber : insights.fb.com
2. Perbezaan dengan interaksi post status yang biasa, post gambar bayi sulung pasangan yang baru berkahwin akan mendapat 37% respons daripada ahli keluarga dan 47% respons daripada kawan-kawan. Ini sekaligus memberi ransangan kepada ibu bapa untuk lebih berkongsi perkara-perkara menarik tentang anak-anak mereka di media sosial terutama facebook.

3. Daripada 1.6 juta responden kajian, 56% yang melayari Facebook adalah golongan yang bergelar ibu bapa baru (new parents). Ibu bapa yang baru memiliki cahaya mata ataupun anak berusia kurang daripada setahun, menjadikan gadget sebagai satu-satunya alat untuk berhubung dengan dunia luar seperti keluarga, kawan-kawan mahupun mendapatkan maklumat produk.

         Ini memandangkan, kelahiran bayi secara tidak langsung mengubah jadual kehidupan. Misalnya, ibu akan lebih banyak berjaga di waktu malam dan tidur pada waktu siang. Bapa pula akan mengehadkan waktu bersama kawan di gym ataupun melepak bagi menumpukan kepada penjagaan anak pertama.

        Ibu bapa baru atau yang menjaga anak masih bayi juga cenderung menjadikan gadget sebagai ‘escapism’- menghilangkan tekanan dan mengalihkan perhatian sebentar daripada rutin yang memenatkan. Kebiasaannya, waktu melayari internet mereka ialah seawal pagi. Mereka juga memilih untuk saling berkongsi info berkaitan produk yang digunakan dan yang terbaik di pasaran bagi mendapatkan jaminan serta kualiti sesuatu produk yang digunakan oleh orang lain.


Sumber : mobilecommercepress

3. Fakta tersebut disokong oleh hasil kaji selidik Common Sense Media yang membuktikan ibu bapa menghabiskan masa selama 9 jam 22 minit di media berskrin (televisyen, permainan video dan jaringan sosial) menyamai jumlah masa yang dihabiskan oleh golongan kanak-kanak berumur 9-12 tahun setiap hari.

4. Akhbar Mirror,UK mendedahkan kajian yang dilakukan terhadap 1,200 remaja dan ibu bapa mengenai ‘Kesedihan Anak-anak Di Sebalik Ketagihan Ibu Bapa Terhadap Media Sosial’ mendapati bahawa 41% responden remaja berpendapat ibu bapa tidak mengendahkan anak-anak kerana terlalu asyik dengan gadget. Manakala 51% menyatakan mereka melihat ibu bapa melayari internet ketika di dalam kereta walaupun mereka ada bersama.

         Ini adalah cabaran ibu bapa dalam membina keluarga di zaman siber. Tiada salahnya menikmati kecanggihan teknologi yang ada, selagi mana kita tahu menggunakannya dengan cara yang betul dan mendidik anak-anak untuk menjadi pengguna yang bertanggungjawab. Adalah penting untuk ibu bapa memastikan wujudnya kebersamaan dengan anak-anak dalam apa jua perkara dan situasi. Usah biarkan anak-anak memandu hidupnya sendiri. Fasa anak-anak membesar adalah masa yang tidak dapat di kebelakangkan.

        Menjadi ibu bapa adalah anugerah. Namun menjadi ibu bapa terbaik adalah rezeki yang tidak Tuhan kurniakan kepada semua manusia yang mampu melahirkan anak. Berusahalah!

0 comments: