Friday 12 December 2014

'...Kun Fayakuun'

Sesungguhnya perjalanan hidup teramat-amat singkat. Semalam kita masih punya kesempatan bergelak ketawa, merasai makanan yang sedap-sedap, menatap wajah-wajah insan yang disayangi, menjiwai drama tontonan penuh emosi hingga berderai-derai air mata ataupun sedang berkira-kira untuk mendapatkan apa yang diimpi. Menjalani kehidupan seperti apa yang kita mahukan. Bahagia.

Namun boleh jadi hari ini kita sudah terlantar sakit tanpa kita duga, bertahan antara hidup dan mati, ditimpa kemalangan yang bukan salah kita, tidak lagi berharta, tidak punya upaya atau langsung terus tidak lagi bernyawa. Kehidupan yang ini, tidak lagi seperti yang dulu. Sekelip mata.

'...Kun Fayakuun'.

Apa yang telah berlaku dan berlalu tidak mungkin mampu untuk kita putar kembali roda masanya. Beruntunglah kita andai kehidupan semalam dan yang sebelumnya telah kita lalui sebaik mungkin. Telah dapat kita manfaatkan segenap peluang dan ruang dengan perkara-perkara kebaikan dan melengkapkan setiap kekurangan dengan jiwa kehambaan dan redha. Meletakkan keikhlasan pada tahap tertinggi dalam perhubungan. Bersedia untuk kembali ke asal kita dijadikan. Menginsafi penciptaan.

Tak kurang ramainya kita yang mungkin semalam hidup dalam kebencian serta keegoan. Adakala kita mudah menghakimi manusia dengan keterbatasan nilaian akal tanpa jiwa. Hidup atas prasangka. Terkadang apa yang dibibir hanya indah pada mata dunia. Sedang rentak laku tak seirama kata. Kerna itu, kita manusia biasa. Tiada yang sempurna.

Tekadlah dengan niat kebaikan walaupun terasa payah dilakukan. Biarpun sikit tetap peduli. Senyum bukannya rugi. Moga yang sedikit ini menjadi akar untuk menyuburkan pohon-pohon kebaikan yang seterusnya.  Doa barangkali kebaikan yang istiqamah bisa mehazafkan kesilapan-kesilapan semalam dan lalu. Meringankan ujian-ujian yang mendatang di hari esok. Membias keajaiban dalam kegentingan dan kesulitan. Buanglah yang tidak elok jauh-jauh. Kerna esok belum tentu.

'...Kun Fayakuun'.

Hargailah insan-insan yang dekat dengan kita. Setiap yang dipertemukan pasti punya makna. Hayatilah nikmat kehidupan dunia dengan rasa kecintaan kepada kehidupan selepas tiada. Ertikan setiap saat selagi masih bernyawa.


 


0 comments: