Thursday 11 December 2014

Bukan Kenapa Tetapi Bagaimana

Kehidupan takkan berubah ke mana dengan hanya meramal. Dengan memikirkan segala kemungkinan-kemungkinan yang mustahil dan membebani fikiran dengan mencari jawapan terhadap kenapa. Kenapa hidup ini begini dan begitu. Kenapa aku bukan dia. Kenapa satu bukan dua. Kenapa dan kenapa.



Banyak perkara dalam kehidupan berlaku diluar jangka. Tak terjangkau dek akal. Mudahnya, menerima apa yang ditakdirkan adalah apa yang ditentukan terbaik untuk kita bersesuaian dengan apa yang kita minta. Mahu yang lebih baik, maka usahakan dan doakan. Namun kadang-kadang apa yang kita lalui pada hari ini, tidak seperti yang kita rancangkan. Segalanya serba tak kena. Masa berlalu hari demi hari, bulan demi bulan, tahun demi tahun, masih tertanya-tanya kenapa begini jalannya untuk kita?



Makin digali kenapa, makin bercambahlah andaian-andaian penyedap rasa. Makin keraplah zikir tasbih 'kalau' di hujung kata. Makin menebal blok-blok penghalang untuk kita pergi lebih jauh. Tetap hidup, masih sediakala. Begitulah. Sedang takdir tak pernah salah.



Berhenti. Usah tanya kenapa. 



Teruskanlah hidup dengan bagaimana. Bagaimana harus kehidupan ini dijadikan lebih indah, lebih bahagia? Bagaimana harus muhasabah untuk menjadi hambaNya yang bersyukur? Bagaimana untuk memperbetulkan apa yang tidak betul? Bagaimana memberi ruang untuk berbuat baik kepada diri juga orang lain? Bagaimana untuk menikmati kehidupan seadanya tanpa perlu mempersoal kenapa? Bagaimana kehidupan ini perlu harus banyak memberi dari menerima?



Nah, terbuka luas di hadapan seribu satu laluan untuk kita cari jawapan. Ciptalah fikiran-fikiran yang positif untuk kita melihat kehidupan sebagai sesuatu yang harus didepani bukan disesalkan. Hidup adalah satu cabaran. Dan kita harus berani. Apa yang ada di masa hadapan mustahil untuk kita tentukan. Namun apa yang ada pada hari ini, adalah kesempatan untuk kita tentukan bagaimana layarnya untuk kita warnakan. Pilihlah untuk tidak lagi kenapa.



Bagaimana?




0 comments: