Sunday 5 February 2017

DIY: Tips Mengenal dan Mahir Menulis Abjad Dengan Cepat & Betul

 Idea ni memang cool and fun!  

          Kebanyakkan kanak-kanak berumur 4-6 tahun menghafal lagu ABC yang biasa kita dengar sejak berzaman lamanya. Dari kita jadi kanak-kanak, sampailah kita pula jadi mak bapak kanak-kanak. Haha..

         Anyway, masalahnya ada di antara mereka hanya tahu menyanyi tapi masih tidak dapat mengecam (recognize) mahupun menulis abjad-abjad tersebut dengan tepat. Kadang-kadang diorang tulis je huruf apa yang diingat. Terutama huruf favorite. Macam anak saudara aku sorang suka huruf M. Huruf apapun tunjuk, mesti bunyi huruf M jugak yang disebut. Orang kata T, dia menggeleng. Padahal memang huruf T. Haha..

           So, aku nak kongsikan ilmu baru semasa mengikut Seminar Pemantapan Pendidikan Pedagogy oleh Pn. Norhanita (Penerima Anugerah Guru Inovasi Kebangsaan 2015) kalau tak salah info. Dialah yang telah mereka kaedah baru dalam memperkenalkan kanak-kanak kepada abjad kecil. Teknik ini telah diajar di kebanyakkan prasekolah dan hasilnya kanak-kanak boleh mengenal huruf dan menulis dengan baik serta betul abjad abc dalam tempoh 2-3 bulan. Malah telah dipraktikkan untuk pembelajaran kanak-kanak seawal usia 4 TAHUN.
           
          Di samping mengharapkan guru-guru tadika mengajar, aku rasa teknik ni juga boleh dilakukan sendiri di rumah sebab tak melibatkan kos apa-apa. Why not? Hanya masa diperlukan dalam 20-30 minit dan kesabaran ibu bapa untuk mendidik anak-anak. Sekurangnya-kurangnya ibu bapa mempunyai aktiviti ilmiah bersama dengan anak-anak selain daripada menonton TV atau masing-masing melayan gajet sendiri. Ahaks!

Let's do this: 
Langkah 1
Perkenalkan anak-anak dengan 13 bentuk-bentuk asas abjad + satu titik (seperti dalam gambar) dalam tempoh 4-5 minggu. Minta anak-anak ingat dan tulis/lukis.
Langkah 2 
Setelah anak-anak mahir, gabungkan bentuk-bentuk asas tersebut menjadi abjad lengkap satu persatu. Ulang sehingga anak-anak boleh menulis dari a-z. 
~ Paling penting, jangan lupa lagunya sekali ya. Aku cadangkan ubah lirik lagu Oh, Nanana! (Didi & Friends).
             
                            Bu...lan sabit, Sa...tu kecil...itu...hu...ruf a...lalala

                 Apapun pada aku, dalam membesarkan anak-anak, matlamat utama bukannya tertumpu kepada membina keupayaan IQ semata-mata.  Tetapi sejauh mana kita dapat menjadi role-model pada mereka untuk memberikan gambaran bahawa kehidupan yang terbaik adalah berlandaskan kecintaan kepada agama dan hubungan kasih sayang sesama ahli keluarga. Buat apa paksa anak-anak kecil belajar pagi ke malam, sedang mak bapak pun tak sembahyang bang. Tak gitu?




0 comments: